بررسی 5 هزار نمونه استخوانی در کانادا

سینا پرس : به تازگی پژوهشگری کانادائی با نام لائورین بورگئون Lauriane Bourgeon به همراه تیمی از محققان در دانشگاه مونترال University of Montréal اقدام به مطالعه میکروسکوپی و آزمایش بیش از 5 هزار نمونه مختلف استخوانی کرده اند که در غار باستانی Bluefish  شماره 2 به دست آمده بود . این محوطه در نزدیکی آلاسکا و در مرز Yukon قرار دارد .

این استخوان ها در اواخر سال 1970 میلادی کشف شدند و بر روی آن ها خطوط و خراش های تیزی با اسکنه تراشیده شده بود که  معمولا نشان دهنده استفاده انسان های باستانی از ابزار است . مطالعات رادیو کربن انجام شده بر این نمونه های استخوانی نشان می دهد که این استخوان ها در حدود 25 هزار سال قدمت دارند .  

در همین راستا لائورین بورگئون در گفتگو با Western Digs اعلام کرد : " تاریخچه سکونتگاه و غار Bluefish همواره یکی از موضوعات مورد بحث و مناقشه در بین پژوهشگران بوده است زیرا در مورد این غار یکی از اصلی ترین فرضیات ، سکونت و حضور انسان مدرن در حدود 25 هزار سال پیش است . "  وی در مورد نقوش موجود در این استخوان ها اعلام کرد : " من بیش از 5 هزار نمونه از این استخوان ها را بررسی کرده ام و به نظر من بیشتر این خراش ها و خطوط بر اثر جستجوی حیوانات گوشتخوار در زباله های ایجاد شده توسط ساکنان غار به وجود آمده است ولی در عین حال در حداقل دو نمونه از این استخوان ها ، با خطوط کاملا موازی و شیارهای عمیقی رو به رو هستیم که نشان می دهد انسان های ساکن این غار برای قصابی و قطعه قطعه کردن گوشت حیوانات شکار شده ، از ابزارهای ویژه ای استفاده می کردند . "  وی در مورد موضوع فوق این چنین نتیجه گیری می کند : " به صورت عمومی ، این علائم باید توسط ابزارهای سنگی ساخته شده توسط انسان های اولیه جهت قطعه قطعه کردن شکار و جدا کردن گوشت از استخوان ایجاد شده باشد . به عقیده من این موضوع نشان دهنده پردازش و دخالت انسان با کمک ابزارهای خاص خود  بر روی این استخوان ها است . "

وی در ادامه می افزاید : " انسان های ساکن این غار از چکش ها و ابزار سنگی برای شکستن استخوان قلم حیوانات و استفاده از مغز استخوان آن ها بهره می بردند . آن ها همچنین با استفاده از این ابزارهای سنگی ، بخش اپیفیز ( زایده های قطور دو طرف استخوان های بلند مانند ران ) استخوان های شکار را قطعه قطعه می کرده و آن ها را پخته و از این طریق روغن تولید می کردند .

وی در خاتمه اظهار داشت : " ما در نظر داریم آزمایش های رادیو کربن روی این نمونه های استخوانی را دوباره انجام دهیم . این احتمال وجود دارد که آزمایش های قبلی که قدمتی 25 هزار ساله را برای این نمونه ها تشخیص داده بودند اشتباه باشد زیرا بر اساس بررسی مقایسه ای این سایت با سایت های مشابه در این منطقه ، قدمت نمونه های فوق باید بین 10 هزار سال تا 14 هزار سال باشد . "

گفتنی است این اختلاف زمانی ده هزار ساله بین نمونه های این غار و نمونه های مشابه در منطقه سبب سردرگمی و حیرت پژوهشگران شده است و نتایج این آزمایش های جدید می تواند نقطه پایانی بر این تردید ها محسوب شود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا