ایران، رتبه هفتم تولید علم و فناوری نانو در جهان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سرکار در جلسه 149 کارگروه مشورتی نقشه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان این مطلب افزود: بازدید دو ساعته رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» از نمایشگاه دستاوردهای فناوری نانو و تقریر یادبود و سخنرانی ایشان در پایان این بازدید و ابراز خرسندی معظم له از پیشرفت های حوزه نانو در کشور با تلاش نیروهای متخصص و متعهد و همچنین ابراز امیدواری مقام معظم رهبری «مدظله العالی» برای اثر گذاری محصولات نانو در بهبود زندگی روزمره مردم، نمونه ای از دستاوردهای صنعت نانو در کشور است.

وی ادامه داد: عناوین برنامه های ستاد فناوری نانو در شش محورِ سند راهبردی توسعه نانو و تدوین برنامه ده ساله، ترویج و گفتمان سازی، زیرساخت ها، توسعه سرمایه انسانی، تولید علم و فناوری، و تجاری سازی و توسعه صنعتی دسته بندی شده است.

***برگزاری 5 المپیاد نانو

دکتر سرکار ادامه داد: آموزش بیش از 320 هزار دانش آموز و برگزاری پنج المپیاد دانش آموزی فناوری نانو در بخش ترویجی ستاد نانو و راه اندازی 49 آزمایشگاه دانش آموزی نانو تحت مدیریت شبکه توانا در ستاد نانو در سراسر کشور تا پایان سال جاری و با مشارکت خیرین از سایر برنامه های این ستاد است.

رئیس ستاد توسعه فناوری نانو گفت: با ایجاد و شبکه سازی 880 دستگاه آزمایشگاهی فناوری نانو در 60 آزمایشگاه، خدمات بسیار زیادی ارائه و درآمد بسیار خوبی حاصل شده و همچنین در 17 دانشگاه کشور دوره دکترا و کارشناسی ارشد فناوری نانو تدریس می شود که تاکنون بیش از 25 هزار متخصص فناوری نانو در کل کشور تربیت شده اند واز نظر آمار تولید علم نیز در سال 2014 بطور میانگین هر روز بیش از 14 مقاله ISI در حوزه نانو در کشور نوشته شده است در حالیکه این عدد در سال 2000 برای کشور کمتر از 10 مقاله بود.

***میزان فروش محصولات نانو

وی افزود: 148شرکت در حوزه فناوری نانو در این ستاد تأیید شده و فعال می باشند و بازار محصولات نانو سال گذشته 79 میلیارد تومان فروش داشته و برآورد سالجاری 163 میلیارد تومان است.

دکتر سرکار گفت: جایگاه جهانی ایران در این فناوری و سهم تولید علم رتبه 7 است و چهار و 24 صدم درصد مقالات علمی جهان و 42 درصد مستندات علمی در جهان اسلام در بخش نانو در جمهوری اسلامی ایران تولید می شود و در موضوع ثبت استانداردهای بین المللی فناوری نانو، ایران در کنار آلمان، چین و فرانسه، رتبه پنجم جهان را داراست.

وی افزود: ثبت اختراعات نانو امروز حدود 31 درصد کل اختراعات ثبت شده کشور است ولی در موضوع ثبت اختراعات بین المللی با افزایش هزینه ثبت اختراع، از ثبت 26 اختراع در سال 2011 به 11 ثبت اختراع در سال 2014 رسیده ایم.

رئیس ستاد توسعه فناوری نانو ادامه داد: در بسیاری از موارد کار از تجهیزات آزمایشگاهی فراتر رفته و ساخت تجهیزات صنعتی انجام می شود و مسئولان کشور چین اذعان کرده اند ایران در بکارگیری فناوری نانو در صنایع خود خیلی موفق عمل کرده است و علاقه مندی خود را برای مشارکت با ما اعلام کرده اند و در آینده نزدیک در کارگاه مشترک با صنایع چین 30 فناوری را در آنجا ارائه می کنیم.

***ساخت نانو داروی ضد سرطان

دکتر سرکار گفت: ساخت نوعی نانو داروی ضد سرطان با هزینه 40 هزار تومان در کشور در حالی با موفقیت به انجام رسید که در گذشته هر ده میلی لیتر این دارو با هزینه 700 دلار وارد کشور می شد و برای سال آینده هم قرارداد فروش قطعی 15 میلیارد تومانی داروی نانوکوکامین منعقد شده است و تا سال 98 حدود 45 میلیارد تومان در آمد از صادرات این دارو به کشورهای مختلف کسب خواهد شد.

وی افزود: ساخت لوله های بیصدا برای جلوگیری از شکنندگی آنها، دستگاه جذب فلزات سنگین از آب مصرفی با استفاده از نانو جاذبه ها، افزایش بازده تصفیه آب به کمک نانو ساختارهای متفاوت اکسید مس، تولید حسگر گازهای سمی مبتنی بر نانومیله، ساخت نانو حامل های غیر ویروسی با بالاترین میزان انتقال ژن، تولید پوشش های نانو کامپوزیتی شفاف با طول عمر بیشتر، ساخت نانو مرکب های سرامیکی کبالت آلومینا و اندازه گیری سریع قند خون به کمک نانو حسگر غیر آنزیمی بخش دیگری از تولیدات این بخش است.

رئیس ستاد توسعه فناوری نانو در پایان نیز ادامه داد: با توجه به سرمایه گذاری کلان کشورهای توسعه یافته در حوزه نانو، هزینه کرد بسیار کشور مان باید افزایش یابد و در مقایسه با این کشورها کافی است اشاره کنیم کشورهایی مثل آمریکا، ژاپن یا روسیه ظرف 5 سال بالغ بر 5 میلیارد دلار در حوزه نانو سرمایه گذاری کرده اند ولی سرمایه گذاری ما در این مدت به 60 میلیون دلار هم نمی رسد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا