قلب مردان زودتر پیر می شود

پژوهش های انجام شده در رابطه با پیر شدن قلب نشان می دهد که عضله قلب که گرداگرد محفظه اصلی قلب قرار دارد ، در مردان با افزایش سن بزرگتر و ضخم تر می شود در حالی که در زنان همانگونه باقی مانده و یا تا حدی کوچکتر می شود.

محققان برای به دست آوردن چنین نتیجه ای عضلات قلب نزدیک به سه هزار بزرگسال را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند. آنها با کمک اسکن ام آر آی قلب دریافتند که هر دو جنسیت زن و مرد، دریچه قلب، بطن چپ که از خون پر شده و آن را با فشار به سایر بخش ها می فرستد در طول زمان کوچکتر می شود که این اثر باعث می شود تا خون کمتری وارد قلب شده و در نهایت خون کمتری نیز به سایر بخش های بدن پمپاژ شود.

در این تحقیقات که به سرپرستی دانشمندان دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins University) ایالات متحده امریکا انجام گرفته ، هیچ توضیح دقیقی بر علت این تفاوت در دو جنس مخالف به دست نیامده است. ممکن است دانشمندان نور را در اشکال مختلف از نارسایی قلبی در مردان و زنان دیده باشند که نیازمند ایجاد درمانی خاص برای هر جنسیت را نشان می دهد.

پروفسور ژائو لیما (Joao Lima) از دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز که از محققان این تیم پژوهشی در رابطه با نتایج این تحقیقات می گوید: « نتایج به دست آمده از پژوهش های ما نشان می دهد که ممکن است بیماری های قلبی نیازمند پاتوفیزیولوژی مختلف در مردان و زنان بوده ، در نتیجه با توجه به تفاوت های مهم بیولوژیک نیازمند درمان های مناسب نیز است.

قابل ذکر است که مطالعات قبلی در مورد تغییرات قلب در طول زمان توسط سونوگرافی مورد بررسی قرار گرفتند در حالی که پژوهشگران این تیم تحقیقاتی ، با استفاده از اسکن ام آر آی تحقیات خود  در مورد ساختار و عملکرد عضله قلب را بررسی کردند که باعث شده تا تصاویری دقیق تر و اطلاعاتی قابل اعتماد تر در اختیار آنان قرار گیرد .

جان انگ (John Eng) سرپرست محققان این تیم پژوهشی می گوید : « عضله قلب ضخیم تر و حجم دریچه قلب کوچکتر حاکی از افزایش خطر نارسایی قلبی وابسته به سن است اما به نظر می رسد تغییرات جنسیتی که ما در زنان و مردان مشاهده کردیم، باعث این بیماری به دلایل مختلف می شود . »

آمار پزشکی ایالات متحده امریکا نشان می دهد که بیش از پنج میلیون امریکایی از نارسایی های قلبی رنج می برند که توسط کم شدن و تضعیف تدریجی عضله قلب و از دست دادن احتمالی توانایی پمپاژ قلب ایجاد شده اند .

لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله آنلاین رادیولوژی (journal Radiology) منتشر شده و قابل دسترسی است .

 

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا