کشف گونه جدید تهاجمی اچ.آی.وی در کوبا

به گزارش ایرنا از یونایتدپرس، محققان می گویند: پیشرفت این گونه جدید اچ.آی.وی آنقدر سریع اتفاق می افتد که درمان با داروهای ضد ویروسی برای آن بسیار دیر است.

به گفته «آن-مایک واندام» استاد پزشکی در دانشگاه «لووان» در بلژیک ، عفونت اچ.آی.وی معمولا زمانی که بدون درمان گذاشته می شود پنج تا 10 سال طول می کشد تا به ایدز تبدیل شود.

اما بر اساس این مطالعه که در مجله EBioMedicine منتشر شده است ، این محقق از این گونه جدید تهاجمی اچ.آی.وی توسط مقامات بهداشتی کوبا با خبر شد .

مقامات بهداشتی کوبا متوجه شدند که در این کشور گروهی از بیماران که بیماری آنها بسیار سریع پیشرفت کرده بود همگی به تازگی آلوده شده بودند و نتیجه آزمایش اچ.آی.وی این افراد تقریبا یک و یا حداکثر دو سال قبل از آلودگی منفی بود.

همچنین هیچ یک از این بیماران درمان برای این ویروس دریافت نکرده بودند و همگی به گونه جدید جهش یافته اچ.آی.وی آلوده شده بودند و در عرضه سه سال به ایدز مبتلا شدند.

درحالیکه پیشرفت سریع اچ.آی.وی به ایدز معمولا در نتیجه سامانه ایمنی ضعیف بیمار است اما اتفاقی که در کوبا افتاده، متفاوت است.

در کوبا یک گونه اچ.آی.وی کشف شده است که بسیار سریع در حال پیشرفت است.

این گونه جدید که CRF19 نام دارد ترکیبی از زیرگروه های A، D و G اچ.آی.وی است.

این گونه در آفریقا نیز مشاهده شده اما تنها در چند مورد کاملا موردمطالعه قرار گرفته است. به گفته محققان این گونه در کوبا بسیار گسترده تر است.

درحالیکه گونه تهاجمی اچ.آی.وی به بیشتر داروهای ضدویروسی واکنش نشان می دهد اما مردم اغلب متوجه نمی شوند که ایدز گرفته اند تا زمانیکه دیگر درمان برای آن بسیار دیر شده است.

ویروس اچ.آی. وی که موجب بروز بیماری ایدز در انسان می شود، از طریق خون، شیر مادر و رابطه جنسی قابل سرایت است. اما می توان این بیماری را با مصرف دارو کنترل کرد.

سازمان ملل اعلام کرد میزان ابتلا به ایدز و شمار تلفات ناشی از ابتلا به این بیماری در جهان به طور عمده به علت افزایش دسترسی افراد به امکانات بهداشتی و درمانی به نحو قابل توجهی کاهش یافته است.

بر اساس اعلام سازمان ملل، اکنون حدود 35 میلیون و 300 هزار نفر در سراسر جهان مبتلا به ایدز هستند. شمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به این بیماری در جهان از یک میلیون و 700 هزار نفر در سال 2011 به یک میلیون و 600 هزار نفر در سال 2012 کاهش یافته است. این در حالی است که شمار افرادی که سال 2005 جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند، دو میلیون و 300 هزار نفر بود. شمار افرادی هم که به تازگی مبتلا به ایدز شده اند از دو میلیون و 500 هزار نفر در سال 2011 به دو میلیون و 300 هزار نفر در سال گذشته میلادی کاهش یافت.

بر اساس گزارش سازمان ملل، به دلیل اقدامات مقابله ای دولت های مختلف خوشبختانه این بیماری روند کاهشی داشته است اما هنوز آمار بسیار نگران کننده است. براین اساس از سال 2001 تاکنون میزان ابتلای سالانه به ایدز در میان کودکان 52 درصد و در مجموع در میان بزرگسالان و کودکان 33 درصد کاهش یافته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا