بررسی ژنتیکی ریشه اقوام اولیه اروپا

سینا پرس : بر اساس گزارش منتشر شده توسط Nature News ، به تازگی پژوهشگران در حال بررسی و  مطالعه هسته دی ان ای بقایای شصت و نه نمونه از انسان های باستانی هستند که در مناطق مختلف اروپا در فاصله زمانی 8 هزار تا 3 هزار سال پیش زندگی می کردند . پژوهشگران در این تحقیقات همچنین اطلاعات ساختار ژنتیکی و ژنوم 25 انسان باستانی را که در تحقیقات پیشین مشخص شده بود از مناطق شرقی به اروپا مهاجرت کرده اند ، را نیز  مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار دادند .

در این پژوهش ها که توسط دکتر دیوید رایش  David Reich از اساتید و پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد سرپرستی می شود ، مشخص شد که دی ان ای نمونه انسان Yamnaya که 5 هزار سال پیش در مناطق مختلف دشت ها و استپ های غرب روسیه به گله داری و چوپانی اشتغال داشته ، با نمونه های دی ان ای انسانی یافت شده از فرهنگ Corded Ware که 4 هزار و 500 سال پیش در کشور آلمان وجود داشته است ، کاملا تطبیق داشته و مشابه است .

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط این پژوهشگران ، مردم امروزی مناطق شمالی اروپا از قبیل نروژی ها ، اسکاتلندی ها و مردم سرزمین لیتوانی از نظر ساختار دی ان ای بسیار به اقوام Yamnaya شباهت دارند . در همین راستا دکتر دیوید رایش اعتقاد دارد : این احتمال وجود دارد که اقوام Yamnaya در زمان های گذشته به طور کامل به آلمان امروزی مهاجرت کرده و در این منطقه ساکن شده باشند .

وی در ادامه می افزاید : این اطلاعات همچنین از این نظریه پشتیبانی می کنند که احتمالا بخشی از زبان های هند و اروپائی از طریق اقوام چوپان و بیابانگرد ساکن استپ های روسیه در اروپا منتشر شده است .