تحولی بزرگ در مهندسی پزشکی ایران با سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه

سیناپرس: دکتر محمدتقی احمدیان در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به اهمیت تولید تجهیزات پزشکی در کشور، گفت: ما سالانه حدود 2 میلیارد دلار ورودی تجهیزات پزشکی به کشور داریم که اگر این عدد را به ریال تبدیل کنیم، می شود 70 هزار میلیارد ریال! در حقیقت این مقدار پول در سال برای خرید تجهیزات پزشکی از کشور خارج می شود. پس بازار تجهیزات پزشکی برای کشور ما یک بازار 70 هزار میلیارد ریالی است. بنابراین لزوم سرمایه گذاری در این زمینه برای کشور فوق العاده مهم است و این سرمایه گذاری، برگشت خیلی خوبی هم دارد.

ﺭﯾﯿﺲ ﭘﮋﻭﻫﺸﮑﺪﻩ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﭘﺰﺷﮑﯽ دانشگاه صنعتی شریف، سطح دانش مهندسی پزشکی کشور را نسبت به کشورهای همسایه و منطقه خوب ارزیابی کرد و متذکر شد: ما در بسیاری از زمینه های مربوط به مهندسی پزشکی وضعیت بسیار خوبی داریم و خیلی از تجهیزات پزشکی در داخل کشور تولید می شوند. اما در بخشی از تکنولوژی تولید تجهیزات پزشکی که تکنولوژی های ویژه هستند، نیاز به زمان داریم تا شرکت های تولیدکننده با کمک دانشگاه ها این تکنولوژی ها را بومی سازی کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر تنها 10 درصد از هزینه 70 هزار میلیارد ریالی واردات تجهیزات پزشکی را به بحث تحقیق و توسعه اختصاص دهیم، رقم قابل توجهی است و می تواند تحول بزرگی در این عرصه به وجود بیاورد. ای کاش مسوولان متوجه این امر می شدند و این سرمایه گذاری را انجام می دادند. چنانچه این سرمایه گذاری انجام گیرد و 10 درصد آن بازگردد، کل هزینه های صورت گرفته ظرف مدت یک تا دوسال به کشور باز خواهد گشت. خوشبختانه وزارت بهداشت به این موضوع واقف شده و فعالیت های خوبی در دست اقدام دارد.

احمدیان با تاکید بر لزوم حمایت دولت از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، اظهار کرد: برای تحقق این هدف، می بایست دولتمردان سرمایه گذاری کافی را انجام دهند و تسهیلات مورد نیاز در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد. علاوه بر این باید تعرفه واردات کالاهای خارجی به حدی باشد که تولیدکننده داخلی بتواند بازار را بگیرد. چراکه تولیدکننده خارجی از قدرت بالایی برخوردار است و به فرض چنانچه کالایی را با قیمت 200 ریال قیمت گذاری می کند، اگر شما مشابه همان کالا را با قیمت 100 ریال تولید کنید، بلافاصله قیمتش را به 50 ریال کاهش می دهد که شما را از میدان بیرون کند.

 

اگر تنها 10 درصد از هزینه 70 هزار میلیارد ریالی واردات تجهیزات پزشکی را به بحث تحقیق و توسعه اختصاص دهیم، می تواند تحول بزرگی در این عرصه به وجود بیاورد.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف، یادآور شد: متاسفانه در کشور ما، اغلب بخش خصوصی خریدار تجهیزات پزشکی داخلی است اما بیمارستان های دولتی این تجهیزات را خریداری نمی کنند. این سد هم باید شکسته شود. البته وزارت بهداشت در این زمینه اقداماتی انجام داده که برای تجهیزات تولید داخل، بازار پیدا کند اما بیمارستان های دولتی باید این همت را به خرج دهند که محصولات تولید داخل را به جای محصولات خارجی خریداری کنند.

وی افزود: امروزه پزشکی تنها تجهیزات نیست بلکه بخشی از فعالیت های پزشکی به فضای مجازی مربوط می شود. به این ترتیب که نرم افزارها و اینترنت، کمک شایانی به پیشبرد اهداف پزشکی کشور می کنند. ما در دانشگاه شریف دو فعالیت در این زمینه انجام دادیم. یکی تلفن همراه سلامت است و دیگری ابر سلامت که به وسیله تلفن همراه و شبکه اینترنت، اطلاعات لازم پزشکی در اختیار کاربران قرار می گیرد.

ﺭﯾﯿﺲ ﭘﮋﻭﻫﺸﮑﺪﻩ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﭘﺰﺷﮑﯽ دانشگاه صنعتی شریف در ادامه تصریح کرد: مشکل بزرگی که برای تربیت مهندسان پزشکی در کشور وجود دارد، آزمایشگاه ها است. تجهیزات آزمایشگاهی ما بسیار بسیار کم است و در چند سال گذشته سرمایه گذاری کافی در این زمینه صورت نگرفته است. اگر که تجهیزات آزمایشگاهی کافی در اختیار داشتیم، به مراتب جلوتر از حالا بودیم.

احمدیان تاکید کرد: اگر بودجه مناسب به این امر اختصاص یابد، با توجه به استعداد خوب دانشجویان ایرانی، دانش بالای اعضای هیات علمی و نیز سطح مطلوب رشته مهندسی پزشکی در کشور، امکان پیشرفت سریع تر در این عرصه فراهم است و کشور ما این ظرفیت را دارد که تجهیزات پزشکی بهتری تولید کند. منتها ابتدا می بایست زمینه این کار فراهم شود. یعنی در کنار نیروی انسانی توانمند و هدف گذاری درست، بودجه کافی هم تخصیص یابد. خوشبختانه در حال حاضر توجه خوبی به شرکت های دانش بنیان صورت می گیرد که می تواند باعث شکوفایی بیش از پیش توان مهندسی پزشکی کشور شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا