سلول های مغزی ، عامل حس بویایی بهتر زنان

 زنان معمولاً از حس بویایی بهتری نسبت به مردان برخوردارند. با این حال تاکنون نظریه های ضد و نقیضی در مورد ریشه این تفاوت ارائه شده است.

به تازگی گروهی از پژوهشگران دانشگاه فدرال ریو دو ژانیرو برزیل توانستند با شیوه ای متفاوت، دلیلی برای این مساله بیابند. آنها برای این کار از روش «شکنش ایزوتوپی» (isotropic fractionator) استفاده کردند. با این شیوه می توان به صورت سریع و دقیق به محاسبه تعداد سلول های موجود در یک ناحیه مغزی مشخص پرداخت. در این مطالعه، غده بویایی در مغز مورد مطالعه قرار گرفت.

غده بویایی نخستین بخش مغز است که سیگنال هایی بو را از بینی دریافت می کند. البته افراد از نظر توانایی تشخیص بوهای مختلف با هم تفاوت دارند. با این حال مطالعات پیشین نشان داده بود که زنان از نظر تشخیص بو به مراتب بهتر از مردان عمل می کنند.

تاکنون نظریاتی درباره این مساله ارائه شده بود که دلیل این مساله را به ویژگی های شناختی و احساسی زنان مربوط می کرد و کمتر آن را به مساله ساختارهای ادراکی مغز مرتبط می ساخت. در مطالعات پیشین که برای تعیین دلیل برتری زنان در بویایی به انجام رسیده بود، از تصویربرداری مغزی استفاده می شد تا ساختار و حجم بخش های دخیل در فرآیند بویایی تعیین شود. اما این مطالعات منجر به نتایجی ضد و نقیض شده بود.

در مطالعه جدید، پژوهشگران برزیلی به شمارش تعداد سلول های موجود در غده بویایی مردان و زنان پرداختند. به همین منظور، مغز 7 مرد و 11 زن سالم و بالای 55 سال که به تازگی فوت کرده بودند مورد بررسی قرار گرفت. هیچ کدام از این افراد در مشاغلی که نیازمند بویایی دقیق است (نظیر آشپزی) حضور نداشتند.

این تیم پژوهشی با بهره یری از شیوه شکنش ایزوتوپی به این نتیجه رسید که تعداد سلول های موجود در غده بویایی زنان به طو رمتوسط 43 درصد بیشتر از مردان است. اگر در این میان فقط به محاسبه سلول های مغزی بپردازیم و از سلول های دیگر چشم پوشی کنیم، این میزان به 50 درصد هم خواهد رسید.

این مطالعه می تواند نشان دهد که چرا زنان از قوه بویایی بهتری برخوردارند. همچنین به نظر می رسد که زنان از بدو تولد از تعداد بیشتری سلول در ناحیه مرتبط با بویایی در مغز خود برخوردارند.

با این حال هنوز هم پرسش های بی پاسخ زیادی باقی می ماند: چرا زنان از این قابلیت طبیعی برخوردارند؟ چه سازوکاری سبب افزایش سلول های مرتبط با بویایی در مغز زنان می شود؟ برخی کارشناسان بر این باورند که ضرورت پیوند عاطفی میان مادر و نوزاد می تواند یکی از دلایل این امر باشد.

این پژوهش در ژورنال PLOS One منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا