هوای آلوده در دوره بارداری به بیش فعالی و نقص توجه کودک می انجامد

مطالعه ای جدید نشان می دهد که قرارگیری در معرض مواد آلاینده موجود در هوا می تواند سبب بروز اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) در کودکان شود. در این مطالعه، هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای که یکی از انواع مواد آلاینده ناشی از فعالیت های انسانی در هوا هستند مورد بررسی قرار گرفت و میزان آن با بروز علایم مرتبط با اختلال نقص توجه و بیش فعالی مقایسه شد.

نتایج این تحقیق مشخص کرد مادرانی که در دوره بارداری در معرض هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای قرار دارند، پنج برابر بیشتر از دیگران ممکن است فرزندانی دچار اختلال نقص توجه و بیش فعالی داشته باشند. این نخستین مطالعه ای است که میزان تاثیر این نوع آلاینده در دوره بارداری بر روی کودکان را مورد بررسی قرار داده است.

در حال حاضر در ایالات متحده، بیش از ده درصد از کودکان و نوجوانان بین 4 تا 17 سال به یکی از سه شکل اصلی اختلال نقص توجه و بیش فعالی مبتلا هستند. در سالهای اخیر، آگاهی مردم نسبت به این اختلال افزایش یافته است و همین مساله موجب شده که تعداد بچه های مبتلا به این نوع از اختلال بالا رود.

این مطالعه جدید نشان می دهد که قرارگیری در معرض هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای در دوره بارداری سبب بروز تاخیر در رشد کودک در سن سه سالگی، کاهش بهره هوشی در سن پنج سالگی و نیز بروز علایم اضطراب و افسردگی و نیز مشکلات مرتبط با تمرکز در سن 6 و 7 سالگی می شود.

دود خودروها، نیروگاه ها و نیز برخی منابع دیگر مصرف کننده سوخت های فسیلی از اصلی ترین عوامل تولید کننده هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای هستند. پیش از این برخی مطالعات نشان داده بود که هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای ممکن است به بروز بیماری های قلبی، ریوی و حتی سرطان بیانجامند.

هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای سبب آسیب رسانی به دی.ان.ای و اکسیداسیون می شوند و می توانند به کاهش سطح اکسیژن و مواد مغذی درون جفت در حین بارداری بیانجامند.

این پژوهش در نشریه PLOS One منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا