چرا شرکت‌ها همیشه را خود به سمت موفقیت را یاد نمی‌گیرند

پژوهش جدید توضیحی برای این پرسش ارائه می‌دهد که چرا می‌توان ارتباط قوی بین تجربه و عملکرد را حتی بدون یادگیری واقعی از تجارب مشاهده کرد.

به گفته جایدیپ آناند، یکی از دانشمندان حاضر در این پژوهش از دانشگاه ایالتی اوهایو، شرکت‌های موفق چیزی برای خوب اجراکردن را می‌یابند و آن را در پروژه‌های بعدی صرفا تکرار می‌کنند.

وی گفت: در بسیاری از موارد، شرکت‌ها در واقع، چیز زیادی از آن چه در گذشته انجام داده‌اند یاد نمی‌گیرند و صرفا فقط با دقت فعالیت‌هایی که توسط آن در گذشته به موفقیت دست یافته‌اند را تکرار می‌کنند و انتظار دارند با انجام‌دادن مکرر آن‌ها در آینده، بیشترین موفقیت را بدست آورند.

به گفته دانشمندان، چنانچه شرکتی متوجه شود که دارای توانایی‌های خاصی است، فعالیت‌های مرتبط با آن توانایی‌ها را انجام خواهد داد، بنابراین، به طور همزمان به تجربه بیشتر و عملکرد بهتری دست خواهد یافت و این امر با درس‌گرفتن از تجربه یکی نیست.

پژوهشگران تاکید می‌کنند آن‌ها اهیت یادگرفتن از تجارب گذشته را در تمامی فعالیت‌های سازمانی نادیده نمی‌گیرند اما موقعیت‌هایی وجود دارند که در آن‌ها درس‌گرفتن از تجربه کارساز نیست.

درس‌گرفتن از تجارب به پیشرفت سازمان در فعالیت‌هایی مانند معرفی محصول جدید، توسعه، روابط و دستاوردهای بین‌المللی کمک نمی‌کند.

این دستاوردها شامل فعالیت‌های تجاری هستند که بسیار متفاوت از یکدیگرند و ارزیابی علت و معلول آن‌ها دشوار است.

نمونه‌ موردی این پژوهش شامل بررسی 437 هواپیمای جدید بود که توسط 159 شرکت تولید شده بودند و این هواپیماها شامل 189 جت جنگنده، 110 مورد turboprop، 74 بالگرد و 64 جت بودند.

داده‌های مورد استفاده دانشمندان از کتابخانه گروه سیستم‌های هوافضا در امریکا تامین شد که شامل گزارش‌های منفرد در مورد هر پروژه جتی بود که از جنگ جهانی دوم به بعد تجاری‌سازی شده بود.

محققان با استفاده از تحلیل آماری دریافتند شرکت‌ها تمایل داشتند شیوه ساخت هواپیما به همان روشی که در گذشته آن‌ها را موفق کرده بود، را تکرار کنند. آن‌ها به طور مکرر فعالیت‌هایی که توسط آن‌ها بیشترین موفقیت را در گذشته بدست آورده بودند، را گزینش و انجام دادند و انتظار داشتند از طریق آن‌ها بیشترین موفقیت را در آینده بدست آورند.

دانشمندان به مدیران شرکت‌ها توصیه می‌کنند موفقیت‌ها در فعالیت‌هایی مانند تولید محصولات جدیدی که همواره رخ نمی‌دهند و متفاوت از یکدیگرند را بیش از حد تعمیم ندهند زیرا درس گرفتن از فعالیت‌های بسیار پیچیده آسان نیست.

این پژوهش با حضور دانشمندانی از دانشگاه تیلبورگ در هلند و دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد و در Strategic Management Journal  منتشر خواهد شد.