طول بدن با سرعت دویدن موجودات نسبت مستقیم دارد

سرعت دویدن یوزپلنگ ها در حدود 59 مایل بر ساعت (بیش از 94 کیلومتر بر ساعت) است در حالی که حداکثر سرعت دویدن یک گربه خانگی معمولی تنها 30 مایل بر ساعت (برابر با 48 کیلومتر بر ساعت) است. در تحقیقی که به تازگی توسط فیزیک دانان فرانسوی درباره ساختار بدن یوزپلنگ ها و ارتباط آن با سرعت دویدن آنها انجام گرفته است مشخص که چیزی که قابلیت دویدن با این سرعت را به یوزپلنگ ها می دهد در واقع طول بدن آنها است نه جرم آنها.

این فیزیک دانان به این نتیجه رسیدند که هر حیوان در حداکثر سرعت خود می تواند به میزان ده برابر از طول خود را در یک ثانیه طی کند؛ و این قاعده در سراسر طیف بسیار گسترده ای از اندازه اعمال می شود. در حقیقت می توان گفت که این قاعده در رابطه با همه موجودات از یک باکتری گرفته تا یک یوزپلنگ و فیل نیز صدق می کند. در واقع این قانون می تواند برای اندازه گیری حداکثر سرعت دویدن یک حیوان به کار بیاید.

نیکول میر ورنت و جین پییر رسپارس که از محققان این تحقیق به شمار می روند برای انجام تحلیل های خود سه ویژگی مشترک میان تمام حیوانات را مورد نظر قرار دادند. اولین ویژگی این است که همه حیوانات تقریبا میزانی از چگالی آب را دارا هستند. دوم این که تمام حیوانات با حرکت انقباض عضلات که ساختار پروتئینی مشابهی دارند به حرکت می پردازند و در آخر این که این محققان سرعت سوخت و ساز هر یک کیلوگرم ماهیچه را به میزان دو کیلووات در نظر گرفتند.

با این وجود این محققان معتقد هستند که تمامی این موارد به علت خارج بودن از مقیاس مرسوم علمی در دنیای ما، در ابتدای امر تنها مواردی تخمینی محسوب می شدند و همین امر موجب دردسرهایی در راستای ارائه این نتایج شده بود. یکی از محققان این پژوهش درباره این موضوع به این ترتیب توضیح می دهد: «شرایط شرح دادن نکات علمی از این دست به نحوی است که باید برای هر فرد بر اساس نوع درک او توضیح داده شود. برای نمونه اگر شما بخواهید سریع ترین باکتری جهان را با کند ترین و بزرگ ترین نهنگ موجود در اقیانوس مقایسه کنید، باید وارد مشاجره با افرادی شوید که نمی توانند مقایسه در این مقیاس را بپذیرند.» می توان از گفته های این محقق برداشت کرد که شرایط آنها برای شرح دادن تئوری ارائه شده در مجامع علمی تا چه اندازه دشوار بوده است ولی سرانجام این تئوری به اثبات رسیده و توسط این محققان به صورت رسمی ارائه شده است.

مترجم: احمد محمدحسینی