درمان اختلالات استخوانی با سلول‌های بنیادی مشتق از خون قاعدگی

محققان پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی (ابن سینا) با استخراج سلول‌های بنیادی مشتق از خون قاعدگی روشی برای درمان آسیب‌ها و اختلالات استخوانی ارائه کردند و امیدوارند از این سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های کبدی و غضروفی نیز استفاده کنند.دکتر سمیه کاظم نژاد، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، استفاده از سلول‌های بنیادی را روش درمانی جدیدی برای بیماران مبتلا به اختلالات و آسیب‌های استخوانی عنوان کرد و گفت: تاکنون برای دریافت سلول بنیادی مورد نیاز از مغز استخوان استفاده می‌شد ولی امروزه خون قاعدگی به عنوان یک منبع جدید و قابل دسترس سلول‌های بنیادی شناخته شده است ولی در این زمینه سوالات زیادی در خصوص پتانسیل تمایز استخوانی سلول‌های بنیادی مشتق از خون قاعدگی (MenSCs) در مقایسه با سایر سلول‌های بنیادی بالغین مطرح است.

وی با تاکید بر اینکه خون قاعدگی منبعی است که خانم‌های بالغ در سیکل قاعدگی خود از دست می‌دهند، ادامه داد: در هر دوره قاعدگی مقدار زیادی از سلول‌های بنیادی دفع می‌شود در حالی که می‌توان از آن به عنوان منبع سلول‌های بنیادی استفاده کرد.

مجری طرح از انجام مطالعاتی در این زمینه خبر داد و گفت: در این مطالعات که با عنوان "مقایسه پتانسیل تمایزی سلول‌های بنیادی مشتق از خون قاعدگی و مغز استخوان به سمت سلول‌های استخوانی در حضور لیزیت پلاکت انسانی" اجرایی شد، به بررسی توانایی تمایز استخوانی سلول‌های بنیادی مشتق شده از خون قاعدگی با سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان (BMSC) پرداختیم.

وی اضافه کرد: در این مطالعات به جای استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان به سراغ منبع قابل دسترس خون قاعدگی رفتیم که با روش ساده اقدام به جمع آوری سلول‌های بنیادی آن کردیم.

کاظم نژاد به اهمیت یافته‌های این تحقیقات اشاره و اظهار کرد: دریافت سلول‌های بنیادی یا از منبع مغز استخوان است که غالبا با روش‌های تهاجمی صورت می‌گیرد و یا از خون بند ناف است که استفاده از خون بند ناف تنها در بدو تولد میسر است. این در حالی است که خون قاعدگی به آسانی در دسترس است و می‌توان سلول‌های بنیادی آن را جداسازی کرد.

وی با اشاره به مزیت این پروژه تحقیقاتی خاطر نشان کرد: در این مطالعات برای کشت سلول‌های بنیادی به جای سرم جنین گاوی (FBS) از لیزیت پلاکت انسانی استفاده شد به این صورت که از خون انسانی، پلاکت‌های مورد نیاز برای ایجاد محیط کشت سلول جمع آوری و سرم جنین گاوی حذف شد.

وی با تاکید بر اینکه با این روش از خون فرد محیطی برای کشت سلول تهیه می‍ شود، توضیح داد: با استفاده از این روش خطر انتقال پاتوژن‌های گاوی به انسان از بین می‌رود.

کاظم‌نژاد افزود: سلول‌های بنیادی تهیه شده با استفاده از خون قاعدگی برای درمان آسیب‌های استخوانی چون آسیب‌های ناشی از تصادفات و شکستگی‌ها به کار برده می‌شود.

این محقق با تاکید بر این که این مطالعات بخشی از مطالعات پژوهشگاه ابن‌سینا برای بررسی کارایی خون قاعدگی است، ادامه داد: در این طرح کلان مطالعاتی در خصوص کارایی سلول‌های بنیادی خون قاعدگی برای درمان بیماری‌های غضروفی، عصبی و کبدی در دستور کار است.