اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی با توسعه اقتصاد دانش بنیان

ایرج عبدی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر اهمیت اقتصاد دانش بنیان برای دستیابی به رشد و توسعه پایدار اقتصادی، گفت: اقتصاد خود یک دانش است و بدون تولیدات دانش بنیان، نمی توان گفت که اقتصاد از پویایی و ثروت آفرینی لازم برخوردار است. بر این ساس حتما می بایست سمت و سوی اقتصاد کشور در این جهت باشد. خوشبختانه مجلس شورای اسلامی قوانین خوبی برای حمایت از اقتصاد دانش بنیان به تصویب رسانده است و کارهای خوبی هم انجام شده است اما کافی نیست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: ما باید برای گسترش شرکت های دانش بنیان تسهیلات خوبی فراهم کنیم و دولت کمک های مالی مناسب در اختیار این شرکت ها قرار دهد. همچنین می بایست در زمینه بازاریابی از آنها حمایت شود. در حقیقت دستیابی به اقتصاد دانش بنیان نیازمند برنامه ریزی مناسب و همه جانبه است. به فرض نباید اینطور باشد که از بحث تولیدات دانش بنیان حمایت به عمل آید و برای بازاریابی و فروش این محصولات تمهیدی اندیشیده نشود. چراکه در این صورت اقتصاد دانش بنیان به بلوغ نخواهد رسید.

وی تصریح کرد: اقتصاد دانش بنیان مبحثی است که به تازگی در ادبیات اقتصادی کشور نمود پیدا کرده است اما با نگاهی به تجربیات جهانی می توان دریافت که هر کشوری به سمت دانش بنیان شدن اقتصاد حرکت کرده به پیشرفت و شکوفایی رسیده است و هر کشوری که به آن اولویت نداده، تولیداتش بسیار پرهزینه است به نحوی که توان رقابت در بازار را ندارد. لذا باید اقتصاد دانش بنیان را به عنوان یک اصل در اولویت قرار دهیم و منابع مالی لازم را تامین کنیم تا این اقتصاد در کشور ما شکل بگیرد.

عبدی در ادامه اظهار کرد: حتما در عرصه فانونگذاری نیاز به قوانین مترقی تر و جامع تر وجود دارد اما به نظر می رسد در حال حاضر به اندازه کافی در این حوزه کار شده و باید در عرصه اجرا، دولت تلاش کند که الگوهای عملی موفق ارایه نماید.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه طبق آمار ارایه شده میزان بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی از متوسط بیکاری کشور بالاتر است. حمایت از شرکت های دانش بنیان تا چه اندازه در ایجاد شغل برای فارغ التحصیلان دانشگاهی موثر خواهد بود؟ گفت: به اعتقاد من برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی راهی جز توسعه اقتصاد دانش بنیان وجود ندارد. در حال حاضر ما مشکل نیروی انسانی در حوزه فعالیت های دانش بنیان داریم منتها با ارایه آموزش های لازم به فارغ التحصیلان دانشگاهی، امکان ایجاد شغل های مناسب و پایدار فراهم می شود.

وی یادآور شد: در قانون بودجه امسال اعتبار 4000 میلیارد تومانی برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی پیش بینی شد. توقع ما این بود که دولت با تخصیص این بودجه در قالب اقتصاد دانش بنیان برای فارغ التحصیلان دانشگاهی شغل ایجاد کند. متاسفانه به دلیل محدودیت هایی که در بودجه وجود دارد این موضوع اجرایی نشده است اما امیدواریم با رفع تحریم ها در این زمینه گشایشی حاصل شود تا دولت بتواند جای مانور بیشتری برای انجام این کار داشته باشد.

عبدی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان اختصاص بخشی از این بودجه به شرکت های دانش بنیان با هدف جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی وجود دارد؟ عنوان کرد: بله می توان بخشی از این بودجه را به این شرکت ها در قبال جذب نیروهای دانشگاهی اختصاص داد. این کار به راحتی هم می تواند اعتبار را جذب کند، هم صرف تولید بشود و هم شغلی را برای فارغ التحصیلان دانشگاهی ایجاد کند.

این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اقتصاد دانش بنیان برای کشور ما یک ضرورت است و حتما به این سمت حرکت می کنیم. هرچند سرعت این حرکت کند است اما با حساس شدن جامعه و رسانه ها، از رفتن به سوی اقتصاد دانش بنیان گریزی نیست. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا