ساخت دستگاه ثبت امواج مغزی تا سال آینده

 دکتر علی گرجی افزود: این دستگاه، تهیه نوار مغزی برای بیماری‌هایی غیر از صرع نیز را امکانپذیر خواهد کرد.همزمان با هفته پژوهش در۲۴ آذرماه سال گذشته، پروفسور گرجی موفق به دریافت بیست و یکمین کرسی پژوهشی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری و شخصیتهای علمی و فرهنگی دیگر شد. این کرسی به مدت ۵ سال به وی اعطا شده و تا پنج سال دیگر نیز قابل تمدید است. هدف از اعطای کرسی پژوهشی به مشاهیر علمی کشور گسترش ارتباطات علمی و تلاش برای استفاده بهینه از اندوخته های علمی دانشمندان ایرانی برای حل مسائل مختلف کشورمان است.

دکتر گرجی درباره کرسی پژوهشی توسعه علوم اعصاب گفت: سال‌هاست که بر روی دو پروژه بین‌المللی که در سطح جهان نتایج خوبی داشته مشغول فعالیت هستیم که قسمتی از این پروژه‌ها را به ایران و فعالیت در داخل کشور اختصاص داده‌‏ایم.

وی درباره پروژه بعدی خود گفت: پدیده مهار منتشر شونده (Spreading Depression) در فیزیوپاتولوژی بیماری‌های عصبی متعددی نظیر میگرن و صرع نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. در یکی از تحقیقات انجام شده از محل اعتبارات کرسی پژوهشی نشان داده شد که این پدیده باعث مهار فعالیت سیستم‌های مهاری GABA در سطح سلول‌های عصبی و سیناپس و با ایجاد شکلی از Disinhibition در شبکه عصبی سیستم لیمبیک باعث افزایش حساسیت‌پذیری بافت عصبی می‌شود.

 

گرجی تصریح کرد: این یافته در تحلیل وقوع دردهای میگرنی و بروز فعالیت تشنجی به علم علوم اعصاب کمک زیادی کرده و هدف جدیدی را برای درمان این بیماری‌ها که همان افزایش سیستم مهاری مغز است پیشنهاد می‌کند. این قسمت از یافته‌ها در مجله Neuroscience به چاپ رسیده است.

استاد دانشگاه مونستر آلمان اظهار کرد: در ادامه این طرح ما به دنبال یافتن داروهایی برای درمان این بیماری‌ها با استفاده از افزایش سیستم مهاری مغز هستیم که حدود 50 درصد از این تحقیق نیز به انجام رسیده و ادامه این طرح تا پایان سال 1395 پیش‌بینی می‌شود.

بنیانگذار مرکز علوم اعصاب شفا در تهران خاطر نشان کرد: در مدت شروع کرسی پژوهشی دو طرح با موضوع بیماری صرع انجام و مرحله اول هر دو طرح به پایان رسیده و منتشر شده است. در طرح اول به بررسی دلیل اختلالات شناختی و حافظه در صرع اطفال پرداخته شد. در این طرح با استفاده از مدل حیوانی این نوع صرع مناطق قشر مغز و سیستم لیمبیک مورد بررسی قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات فوق نشان داد که حملات صرعی در کودکان می‌توانند منجر به صدمات سلولی و مرگ نورونی شوند که اگر در مناطق یاد شده اتفاق بیفتد، منجر به اختلالات شناختی-رفتاری و حافظه می شوند. نتایج این تحقیق در ماه جولای امسال در مجله Neuroscience به چاپ رسیده است.

گرجی اظهار کرد: در طرح دوم صرع، به بررسی نقش کانال‌های TRPV1 در مدل‌های حیوانی صرع مقاوم به درمان پرداخته شد. این تحقیق که در مجله Synapse در جولای 2015 به چاپ رسیده مهار کانال های TRPV1 را به عنوان راهی احتمالی برای درمان صرع مقاوم به درمان پیشنهاد می‌کند.

وی گفت: در مجموعه تحقیقاتی که از سال 2001 توسط تیم تحقیقاتی‌ام شروع شده است، ما سعی بر تبدیل متون قدیم پزشکی ایران به طب مدرن داریم. در این راستا مقالات متعددی در مجلات معتبر جهانی نظیر Lancet به چاپ رسیده است. ما به بررسی داروهای ضد درد و ضد التهاب ذکر شده در کتاب قانون ابوعلی سینا پرداختیم و با جمع‌بندی و آنالیز با شیوه های مدرن آنها را قابل استفاده برای محققین و متخصصان کردیم و نتایج این تحقیق در مجله Avicenna Journal of Phytomedicine در دو ماهه May-June به چاپ رسیده است.

وی با بیان این که دو تحقیق در زمینه درمان بیماری MS و زمینه‌های فیزیوپاتولوژی آن نیز انجام شده است، بیان کرد: در این تحقیقات نقش ملاتونین و بوکلادزین در درمان MS بر روی مدل حیوانی کوپریزون به اثبات رسید. این دو تحقیق در دو مقاله مجزا در مجله Molecular Neurobiology به چاپ رسیده است.

به گزارش ایسنا، گرجی خاطرنشان کرد: مجموعه طرح‌های یاد شده حدود 20 تا 50 درصد پیشرفت داشته‌اند. همچنین تعدادی طرح مشترک بین ایران-آلمان و ایران-کانادا با دانشگا‌ه‌های مونستر آلمان University of British Colombia نیز تعریف شده که طرح‌های فوق در مراحل ابتدایی بوده و حدود 10 درصد پیشرفت کاری داشته‌اند.

 

راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی و درمانی سرطان در تهران تا پایان سال

 

این متخصص مغز و اعصاب همچنین درباره راه‌اندازی دو مرکز تحقیقاتی و درمانی برای سرطان در کشور گفت: مرکز اول با نام مهر رضوی 11 مهرماه سال جاری افتتاح شد، با توجه به اینکه روان شناسی سرطان در ایران مغفول مانده همزمان با افتتاح این مرکز کنگره تخصصی روانشناسی سرطان را برگزار کردیم. مرکز تهران نیز تا پایان سال جاری راه‌اندازی می‌شود و در حال حاضر 80 درصد کارهای مربوط به ساختمان به اتمام رسیده و مشغول آموزش پرسنل هستیم.

 

 

گرجی درباره جایگاه ایران در علوم اعصاب نیز اظهار کرد: در چند سال اخیر به خوبی در این مسیر حرکت کرده و رشد خوبی نیز داشته ایم؛ جوانانی که آموزش مناسب دیده اند در این حوزه فعالیت می‌کنند گرچه با سطح کلاس A دنیا هنوز فاصله داریم اما از نظر جایگاه در نیمه بالای جدول جهان در حوزه علوم اعصاب قرار داریم و در صورت حمایت مطمئن هستم تا 10 سال آینده جزء 10 کشور برتر جهان در زمینه علوم اعصاب می‌شویم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا