ضرورت ایجاد مرکز ملی فضایی با رویکرد هم افزایی و حذف بخش‌های غیر مفید

سیناپرس: این کارشناس برجسته فضایی ایجاد مرکز ملی فضایی را ضروری دانست و افزود: ایجاد مرکز ملی فضایی با یکپارچگی خاصی مهم است و ارتباط این مرکز با ریاست جمهوری می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

مهندس محمد حسن شفتی، استاد دانشگاه و پیشکسوت فعال در زمینه هوافضا در خصوص «ابلاغیه رئیس جمهور به دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت ایجاد مرکز ملی فضایی» عنوان کرد: در این وضعیت بلاتکلیفی برنامه‌های فضایی کشور، ایجاد مرکز ملی فضایی می تواند مفید و موثر باشد.

وی با بیان اینکه در ایجاد چنین مرکزی یکپارچگی مهم است، افزود: ارتباط مرکز ملی فضایی با ریاست جمهوری مهم است. در کشور ما توجه به مسائل بین المللی و داخلی خیلی اهمیت دارد و ایجاد چنین مرکزی می‌تواند در کشور ضرورت داشته باشد. 

شفتی بیان کرد: ما در حوزه فضایی پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم و جزو کشورهایی هستیم که توانسته‌ایم به فضا دسترسی داشته باشیم، درحالی‌که تعداد کشورهایی که به این موضوع دست پیدا کرده اند تعداد زیادی نیستند.

به گفته وی اکنون تعداد کارشناسان و نخبگان ما در حوزه فضایی زیاد است و باید از این استعدادهای برتر کشور استفاده کنیم و این نیازمند ایجاد یک هم افزایی است، چراکه هم افزایی در یک مجموعه می‌تواند موثر واقع شود.

این استاد دانشگاه در ادامه اذعان داشت: بخش های مفید در حوزه فضایی باید گردهم بیایند و البته با حذف بخش های غیر مفید، تا این هم افزایی را در کشور ایجاد کنیم. 

این پیشکسوت فضایی اظهار داشت: بخش فضایی باید قوی عمل کند تا به  افتخار و موفقیت در کشور برسیم. 

شفتی در خصوص اینکه مرکز ملی فضایی می‌تواند به عنوان مشاور و یا نهاد بالادستی در حوزه فضایی نقش آفرینی کند، خاطرنشان کرد: این موضوع به تصمیمات دولت بر می‌گردد.

در اواخر آذر ماه سال جاری، رییس جمهور طی ابلاغیه ای، خواستار ایجاد مرکز ملی فضایی، توسط سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری شدند. مرکز ملی فضایی با ماموریت سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، مدیریت و نظارت بر برنامه‌های فضایی کشورایجاد خواهد شد. همچنین رئیس جمهور از همه نهادها و وارتخانه‌ها خواسته است تا با این مرکز همکاری کنند.

گفتنی است در ۱۵ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۲ طی یی مراسمی مهندس شفتی به عنوان نخستین رئیس سازمان فضایی کشور پس از پایان کار مرکز سنجش از دور ایران در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معارفه می‌شود. وی که دارای مدرك مهندسی هوافضا است پیش از انتصاب به عنوان نخستین رییس سازمان فضایی، مدتی به عنوان ریاست سازمان هواپیمایی كشوری، قائم مقام وزیر راه و ترابری در امور هواپیمایی و دیپلمات ارشد ایران در اسپانیا فعالیت داشته و بنیانگذار و رئیس اولین دانشكده‌ هوافضای دانشگاه صنعتی امیركبیر، پژوهشگاه هوافضا و انجمن هوافضای ایران بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا