بررسی نقش فناوری های ارتباطی در امنیت عمومی

تلفن همراه از پدیده های نوظهور عصر الكترونیك و دنیای امروز است كه در چند دهه اخیر به عنوان یك وسیله ارتباط جمعی، جایگاه ویژه-ای در میان مردم به ویژه جوانان پیدا كرده است. به همین دلیل نیز بررسی این پدیده می تواند به عنوان یکی از ضرورت های جوامع مدرن محسوب شود. در همین راستا نیز به تازگی پژوهشی بومی در این زمینه انجام شده است.

مسئله اصلی این پژوهش بررسی نقش فناوری های ارتباطی در امنیت عمومی است كه البته با تاكید بر بلوتوث مورد بررسی قرار گرفته است. از این رو، هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و تبیین نقش بلوتوث در امنیت عمومی است. این تحقیق از نوع كاربردی و روش انجام تحقیق توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی است.

جامعه آماری این تحقیقات را دانشجویان دختر و پسر در مقطع كارشناسی رشته های علوم اجتماعی دانشگاه های سراسری شهر تهران و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران جنوب (8 هزار نفر) تشكیل می دهند. هم چنین در این تحقیق به روش نمونه گیری طبقه ای تعداد 321 نفر انتخاب و با استفاده از ابزار پرسش نامه مورد سنجش قرار گرفتند.

نتایج تحقیق نشان می دهد تبادل اطلاعات ضد اخلاقی باعث كاهش احساس امنیت اخلاقی در جامعه شده و به علت محدودیت و ممنوعیت برخی مسائل در رسانه ملی این تبادل اطلاعات بیشتر صورت می پذیرد. بیشتر موضوعات و سوژه های تبادل شده به ویژه در تجمع غیر قانونی شعارهای اجتماعی، سیاسی و غیره بوده كه پیش از تجمع و از طریق فضای مجازی صورت می پذیرد و از فناوری بلوتوث در این مواقع كمتر استفاده می شود.

منبع: اصحاب حبیب زاده، سجاد رضایی، 1394، بررسی نقش فناوری های ارتباطی در امنیت عمومی. فصلنامه پژوهش های اطلاعاتی و جنایی، سال هشتم، شماره 3 (پیاپی 31).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا