دانشگاه‌های پیشتاز جهان در هنر و علوم انسانی معرفی شدند

دکتر جعفر مهراد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که نظام رتبه‌بندی تایمز رتبه 100 دانشگاه برتر جهان در رشته‌های هنر و علوم انسانی و اجتماعی را منتشر کرده است، افزود: در این رتبه‌بندی انگلستان یک پنجم دانشگاه‌های برتر را در میان 100 دانشگاه ممتاز جهان به خود اختصاص داده است و پنج دانشگاه این کشور در میان 20 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفت.

به گفته وی دانشگاه‌های آکسفورد در رتبه چهارم، یونیورسیتی کالج لندن در رتبه پنجم، کمبریج در جایگاه ششم، کینگز کالج لندن در رتبه پانزدهم و دانشگاه ادینبورگ در رتبه شانزدهم این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: تأسیس مرکز تحقیقات آکسفورد در حوزه علوم انسانی در سال 2013 یکی از دلایل موفقیت حضور دانشگاه آکسفورد با رتبه 4 در بین 10 دانشگاه برتر جهان است. این مرکز در تحقیقات بین رشته‌ای و در مرزهای دانش حرکت می‌کند و پژوهشگران برتر علوم انسانی و اجتماعی در هر یک از رشته‌های این حوزه را به همکاری دعوت کرده است.

مهراد خاطر نشان کرد: این مرکز برای آینده نزدیک، علوم انسانی دیجیتالی را در راس و اولویت‌ برنامه‌های خود قرار داده است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با تاکید بر این که در این رتبه کشور آلمان نیز عملکرد خوبی را از خود نشان داده و دارای 11 دانشگاه برتر است، اظهار داشت: برترین موسسه آموزش عالی آلمان در رتبه بندی رشته‌های هنر، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه «آزاد برلین» است که با کسب رتبه 18 در میان 20 دانشگاه ممتاز جهان قرار دارد.

وی کشور سوئیس با 3 دانشگاه را در جمع کشورهای اروپایی دارای دانشگاه‌های ممتاز و برجسته در رشته‌های هنر و علوم انسانی دانست و گفت: در این رتبه‌بندی انستیتو فدرال سوئیس زوریخ رتبه 61، دانشگاه زوریخ رتبه 64 و دانشگاه باسل رتبه 100 را کسب کردند.

این چهره ماندگار علمی کشور رتبه جهانی دانشگاه Sapienza در رم، Scuola و Bologna در ایتالیا را به ترتیب 42، 60 و 82 ذکر کرد و یادآور شد: در فرانسه نیز دانشگاه‌های پانتئون- سوربن (پاریس 1) و اکول نورمال سوپریور به ترتیب حائز رتبه‌های 33 و 64 این رتبه‌بندی شدند.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز با تاکید بر این که بلژیک در این رتبه بندی با 2 دانشگاه KU Leuven و Ghent با رتبه‌های 28 و 88 حضور دارد، خاطر نشان کرد: رتبه دانشگاه وین اتریش 47، دانشگاه هلسینکی در فنلاند 56 و دانشگاه‌های «آر هوس» و «کپنهاک» در دانمارک به ترتیب رتبه‌های 56 و 69 این رتبه‌بندی را از آن خود کردند.

وی با بیان این که در این رتبه‌بندی دانشگاه استکهلم در سوئد به طور مشترک با دانشگاه Bologna ایتالیا رتبه 82 را کسب کردند، افزود: همچنین کالج ترینیتی دوبلین در جمهوری ایرلند رتبه 74 و دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو در فدراسیون روسیه رتبه 84 (مشترکا با دانشگاه پکن) را کسب کردند.

جایگاه دانشگاه‌های آمریکا در رتبه‌بندی موضوعی تایمز

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، با اشاره به جایگاه دانشگاه‌های آمریکا در رتبه‌بندی تایمز در رشته‌های هنر و علوم انسانی و اجتماعی گفت: از میان 100 دانشگاه برتر دنیا در رشته هنر و علوم انسانی و اجتماعی، 32 دانشگاه ممتاز آن متعلق به ایالات متحده آمریکا است ولی این کشور در مقایسه با نتایج این رتبه‌بندی در سال گذشته، 3 دانشگاه کمتر دارد.

وی با تاکید بر این که در این رتبه‌بندی دانشگاه استنفورد رتبه اول را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های هاروارد، MIT، برکلین، شیکاگو، کلمبیا، پرینستون، ییل، یوسی ال ای و پنسیلوانیا به ترتیب رتبه‌های دوم، سوم، هفتم، هشتم، شیکاگو و کلمبیا مشترکا هر کدام رتبه نهم، یازدهم و دوازدهم را از آن خود کرده‌اند.

مهراد با بیان این که دولت آمریکا در توجه به توسعه علوم،سرمایه گذاری‌های کلانی را در رشته‌های علوم و فناوری کرده است، اضافه کرد: از این رو تعداد دانشگاه‌های برتر این کشور در رشته‌های هنر و علوم انسانی و اجتماعی نسبت به سال قبل از 35 دانشگاه به 32 دانشگاه کاهش یافته است.

وی با تاکید بر این که وضعیت دانشگاه MIT با دارا بودن رتبه سوم دانشگاه‌های برتر جهان، در حالی که بیشتر در حوزه‌های علوم و فناوری فعالیت دارد، جالب توجه است، ادامه داد: بر اساس سیاست‌های این دانشگاه‌ کلیه دانشجویان دوره‌های کارشناسی باید حداقل 8 درس از کل 17 درسی که در حوزه‌های هنر، علوم انسانی و اجتماعی ارائه می‌شود را انتخاب کنند.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز یادآور شد: علاوه بر آمریکا، کشور کانادا در آمریکای شمالی دارای 3 دانشگاه برتر در رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی است که شامل دانشگاه‌های تورنتو با رتبه 14، مک گیل با رتبه 34 و بریتیش کلمبیا با رتبه 39 می‌شود.

مهراد افزود: از مجموع کشورهای در حال توسعه، مکزیک با دانشگاه ملی اتونوموس با رتبه 77 و آفریقای جنوبی با دانشگاه کیپ تاون با رتبه 97 قابل توجه هستند.

دانشگاه‌های برتر آسیا در رتبه‌بندی موضوعی تایمز

مهراد با بیان این که رژیم اشغالگر قدس در این رتبه بندی تنها یک دانشگاه دارد، گفت: دانشگاه عبری اورشلیم با رتبه 73 و جمهوری خلق چین با دانشگاه پکن با رتبه 84 جزء دانشگاه‌های برتر جهان در رشته‌های هنر و علوم انسانی و اجتماعی قرار گرفتند.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: چنانچه رتبه دانشگاه هنگ کنگ را لحاظ کنیم، کشور چین در این رتبه‌بندی با دو دانشگاه در رتبه‌بندی موضوعی تایمز حضور دارد و رتبه دانشگاه هنگ کنگ 44 است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اضافه کرد: در شرق دور دانشگاه توکیو که به طور مشترک با دانشگاه هنگ کنگ رتبه 44 را از آن خود کرده است، تنها دانشگاه کشور ژاپن است که در این رتبه‌بندی حضور برجسته دارد.

وی با تاکید بر این که دانشگاه ملی سنگاپور موفق به کسب رتبه 70 شده است، اظهار داشت: استرالیا با 3 دانشگاه سیدنی، رتبه 29، دانشگاه ملبورن رتبه 38 و دانشگاه ملی استرالیا با رتبه 43 جایگاه برتری در میان 100 دانشگاه برتر جهان به دست آورده است.

شاخص‌های رتبه بندی تایمز

مهراد با تاکید بر این که در رتبه‌بندی موضوعی تایمز، از 13 شاخص عملکردی استفاده شده است، یادآور شد: این 13 شاخص در پنج حوزه تعریف و برای هر کدام امتیازاتی تعیین شده است.

بنیانگداز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به این پنج حوزه ادامه داد: در این رتبه‌بندی حوزه آموزش با 30 امتیاز، حوزه پژوهش با 30 امتیاز، حوزه استنادی با 30 امتیاز،‌حوزه چشم انداز بین‌المللی با 7.5 امتیاز و درآمد صنعتی با 2.5 امتیاز تعیین شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا