درمان مالاریا با استفاده از سلول های بنیادی

به گزارش ایرنا از بنیاد رویترز تامسون، در این روش با استفاده از سلول های بنیادی پوست و نمونه خون، سلول هایی شبیه سلول های کبد (hepatocytes) تولید می شود که بستر مناسبی برای آزمایش داروهای مختلف درمان مالاریا هستند.

با استفاده از این روش می توان بیماری را از نخستین مرحله آن تا مراحل پیشرفته بررسی کرد و پیشرفت داروهای مختلف را مورد مطالعه قرار داد.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، این پیشرفت علمی زمانی پا به عرصه ظهور نهاده است که مالاریا سالانه حدود 600 هزار نفر قربانی دارد و بیماری نسبت به روش های درمانی کنونی مقاومت پیدا کرده است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، مرگ و میر ناشی از مالاریا در سراسر جهان به طرز چشمگیری کاهش یافته است؛ ولی آژانس سازمان ملل متحد هشدار داده است که این دستاوردها در کشورهایی که با بحران ابولا دست و پنجه نرم می کنند، بسیار شکننده است. 

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2014 میلادی، مرگ و میر ناشی از مالاریا از سال 2000 تا 2013 میلادی، 47 درصد کاهش یافته است. 

به گزارش این سازمان، مرگ و میر ناشی از مالاریا در آفریقا که مرکز مالاریا در دنیا محسوب می شود، حدود 54 درصد کاهش یافته است. 

سازمان بهداشت جهانی این پیشرفت را مدیون روش های بهینه تشخیص و درمان و دسترسی بهتر به مکانیسم های دفاعی از جمله پشه بندهای پیشرفته می داند. 

تعداد کیت های تشخیص فوری مالاریا در سال 2008 میلادی، 46 میلیون بوده که در سال 2013 میلادی به 319 میلیون کیت رسیده است. افزایش درمان های ترکیبی مالاریا نیز در سال های اخیر چشمگیر بوده است و پشه بندهای آغشته به حشره کش نیز در بیشتر مناطق مورد استفاده قرار می گیرد. 

گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که کشورهای زیادی در حال حرکت به سمت ریشه کنی مالاریا هستند، به عنوان مثال؛ در نشست اخیر شرق آسیا اعلام شده است که قصد ریشه کنی مالاریا از آسیا و اقیانوس آرام تا سال 2030 میلادی وجود دارد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی با وجود افزایش سه برابری بودجه مالاریا از سال 2005 میلادی، هنوز این پروژه با کسری بودجه 50 درصدی مواجه است؛ بودجه مورد نیاز برای انجام این پروژه حدود 5.1 میلیارد دلار تخمین زده شده است. 

همچنین شیوع بیماری ابولا در سه منطقه گینه، سیرالئون و لیبریا، اثر مخربی بر درمان مالاریا داشته است؛ چراکه تمام منابع مالی و انسانی درگیر ابولاست. 

سازمان بهداشت جهانی به تازگی دستورالعمل های جدیدی را برای کنترل مالاریا در این سه کشور صادر کرده است. در سال 2013 میلادی، 6.6 میلیون مورد ابتلا به مالاریا و 20 هزار مرگ ناشی از این بیماری در این سه کشور وجود داشته است. 

دستورالعمل جدید WHO برای این سه منطقه، شامل ارایه درمان به تمام بیماران مبتلا به تب؛ حتی اگر این افراد از نظر مالاریا آزمایش شده باشند، و استفاده از داروهای ضد مالاریا است. 

مالاریا یک مشکل جهانی در حوزه سلامت محسوب می شود که بیش از 3میلیارد نفر را در 97 کشور تهدید می کند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2013 میلادی، 198 میلیون نفر به مالاریا مبتلا هستند که 82 درصد از آنان در آفریقا زندگی می کنند. 

مالاریا از طریق نیش پشه آلوده به انگل پلاسمودیم به انسان منتقل می شود. این انگل وارد جریان خون میزبان می شود و سلول های قرمز را تخریب می کند. زمانی که گلبول های قرمز تسلیم این انگل می شوند، علایم این بیماری که شامل سردرد، لرز، درد عضلانی، خستگی، تهوع، اسهال و استفراغ هستند، ظاهر می شوند. 

این انگل باعث مشکلات تنفسی شدید، کاهش قند خون، کم خونی شدید و در نهایت کما در بیمار می شود که در صورت عدم درمان کشنده است. کودکان به دلیل ضعف سیستم ایمنی در مقابل این انگل تسلیم می شوند و از بین می روند. 

نتایج این تحقیقات در نشریه Stem Cell Reports منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا