پژوهشی در باب زبان علمی فارسی

دانشمندان در مقاله ای که به واسطه تلاش های تحقیقاتی بلند مدت نگاشته شده است سعی کرده اند که با نگاهی انتقادی كمبود توجه به واژه پژوهی در متون دانشگاهی را بررسی کنند و با بررسی ابعاد مختلف این موضوع، چشم انداز روشنی از پیش زمینه ها، مسیرها و موانع موجود در این حیطه را ارائه بدهند.

در این راستا، تمركز این مقاله هم بر كمبود پژوهش در مورد زبان علمی فارسی بوده است و هم بر كم توجهی پژوهش ها به زبان آموزان فارسی زبان. به همین منظور نیز ابتدا تصویری كلی از اهمیت یادگیری و تسلط بر ابعاد مختلف واژگان در زبان دانشگاهی توسط این تیم پژوهشی مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه توسط آنها برخی از پیكره ها و لیست های واژگانی پراهمیت را معرفی می شده است كه در ادبیات تحقیق وجود دارند.

محققان پس از تبیین اهمیت و ضرورت پژوهش در این حوزه، كوشیده اند تصویری چندبعدی از زوایای مختلف پژوهشی ارائه كنند كه باید مطمح نظر پژوهشگران این حوزه باشد و مورد بحث قرار گیرد. در این میان، مباحثی چون هم نشینی واژگان، زنجیره های واژگانی، نوسانات واژگانی درون متنی و بین متنی و برخی موضوعات دیگر نیز در این پژوهش بررسی شده اند و درنهایت، برخی از چالش ها و موانعی را كه پیش روی تحقیق در این حوزه قرار دارند نیز توسط محققان معرفی شده است.

منبع: رضا غفار ثمر، محسن شیرازی زاده، غلامرضا كیانی، 1394، بسترها، چشم اندازها، كاربردها و چالش های مطالعه واژگان در متون دانشگاهی: ضرورت توجه بیشتر به زبان فارسی و زبان آموزان فارسی زبان. مجله جستار های زبانی ، سال ششم، شماره 25.