شناسایی بهمن 60 میلیون تنی به کمک تصاویر ماهواره ای

در اوایل هفته گذشته حدود 45 میلیون تن از برف و سنگ به شکل بهمنی غول آسا از قسمت جنوب شرقی کوه استیل واقع در یوکان کانادا به پایین سقوط کرد. برخی از دستگاه های زلزله نگار، این بهمن بسیار عظیم را که در یکی از مناطق دور افتاده و خالی از سکنه به وقوع پیوسته است، به عنوان یک زلزه شناسایی کرده اند.

این بهمن بسیار عظیم که در روز دوازدهم اکتبر سال میلادی جاری به وقوع پیوسته است توسط دو تن از دانشمندان دانشگاه کلمبیا به نام های کولین استارک و گورام اکستروم شناسایی شده است. این دو دانشمند برای تشخیص این بهمن از یک سیستم مجهز به شبکه لرزه نگار دیجیتال استفاده کردند. این شبکه زلزله نگار دیجیتال قادر است تا داده های 150 ایستگاه زلزله نگاری را گرد هم آورد. علاوه بر این تصاویر ماهواره ای این بهمن توسط ماهواره Landsat 8 به نمایش در آمد. این تصاویر نشان دهنده مقادیر زیادی از برف و یخ هستند که از نوک کوه نام برده به سمت دامنه آن به حرکت در می آیند.

بنا بر گزارش های ثبت شده در وبلاگ  AGU's Landslide، زمین لرزه حاصله از این بهمن بسیار شدید بوده است به طوری که حدود 60 میلیون تن برف و یخ ( برابر با وزن تقریبی 700 هواپیمای باری) در طول کمتر از دو دقیقه (110 ثانیه) از کوه به پایین ریخته شده است. حجم این بهمن نیز در حدود 24 میلیون متر مکعب برآورد شده است. همچنین نقطه اوج سرعت این بهمن نیز معادل 60 متر در ثانیه ( برابر با 220 کیلومتر بر ساعت) گزارش شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا