کیوب‌ست اروپا آماده پیگیری هواپیماها در مناطق دور از دسترس

این کیوب‌ست که در روز پنج اکتبر (13 مهر) از ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شده بود، شش ماه به آزمایش فناوری رادیویی جدیدی برای پیگیری هواپیماهای غیرنظامی در مناطق غیرقابل دستیابی جهان و اندازه‌گیری کیفیت سیگنال ماهواره مخابراتی خواهد پرداخت.

آخرین نمونه از مجموعه ماهواره‌های GomX طی یک سال توسط شرکت Gomspace در دانمارک ساخته شد و در روز 19 اوت (28 مرداد) توسط فضاپیمای HTV-5 سازمان فضایی ژاپن به ایستگاه فضایی ارسال شد.

این ماهواره از آنجا توسط یک پرتابگر فنری به مداری مستقل از ایستگاه به همراه کیوب‌ست AAUSat-5 که توسط دانشجویان ساخته شده بود، فرستاده شد.

ماهواره 10x10x30 سانتیمتری Gomx-3 با چرخهای واکنشی مینیاتوری شده برای جهت‌گیری دقیق قرار است به عنوان بستر آزمایشی مینیاتوری برای فناوری کیوب‌ست AAUSat-5 عمل کند تا بتواند بر سیگنال‌های رادیویی ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ثابت و ارزیابی راندمان انتقال کیوب‌ست نظارت کند.

علاوه بر آن، این فناوری دارای آنتن مارپیچی جهت‌دار و یک گیرنده ارتقایافته برای پیگیری دهها هزار هواپیمای تجاری با استفاده از سیگنال‌های ناوبری ADS-B است.

به گزارش ایسنا، ماهواره Gomx-3 همچنین یک نسخه کوچکتر و پیشرفته‌تر انتقال دهنده باند X را همراه خود دارد که نخستین بار بر روی ماهواره Proba-V پرتاب شده بود. این فناوری به ارائه قابلیت دانلود سریعتر داده نسبت به سیستم‌های پیشین می‌پردازد. این انتقال‌دهنده با فناوری منعطفی پشتیبانی می‌شود که به فضاپیما اجازه پیکربندی مجدد را در مدار برای اجرای وظایف جدید می دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا