شرکت های دانش بنیان، راندمان اقتصادی کشور را افزایش می دهند

شکل گیری و توسعه شرکت های دانش بنیان به عنوان موتور محرکه اقتصاد دانش بنیان، رشد اقتصادی و اشتغال زایی پایدار به دنبال دارد. چراکه این شرکت ها با بهره گیری از دانش آموختگان نخبه دانشگاه ها، در تبدیل دانش به فناوری و سپس تجاری سازی آن نقش مهمی بر عهده دارند و با ایجاد ارزش افزوده بالا، درآمد سرشاری را نصیب کشور می کنند. به همین دلیل می بایست اقتصاد مبتنی بر نفت را که بر خام فروشی استوار است، به دست فراموشی بسپاریم و در عوض اقتصادی مبتنی بر دانش و فناوری پایه گذاری کنیم که این مهم به واسطه حمایت از شرکت های دانش بنیان امکانپذیر خواهد بود.

عبدالرضا عزیزی؛ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: توجه به بحث اقتصاد دانش بنیان برای آینده کشور فوق العاده مهم است. ما اگر می خواهیم اقتصاد کشورمان را درست کنیم، یکی از کارهای مهمی که باید صورت بگیرد حمایت از شرکت های دانش بنیان است. به عنوان مثال بیش از 90 درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود. فروش زعفران  در جهان سالانه به رقمی حدود 7 میلیارد دلار می رسد اما از این میزان تنها 500 میلیون دلار نصیب ایران می شود. به این دلیل که این زعفران در داخل کشور ما فرآوری نمی شود. این شرکت های دانش بنیان هستند که می توانند زعفران را فرآوری کنند و بیش از 90 درصد تجارت جهانی زعفران را به خود اختصاص بدهند و درآمدی 6 میلیارد دلاری را نصیب کشور کنند. این موضوع به خوبی اهمیت شرکت های دانش بنیان را نشان می دهد.

وی با انتقاد نسبت به نبود نگاه حمایتی از سوی مسوولان دستگاه های اجرایی به این شرکت ها، خاطرنشان کرد: باید همه مسوولان به اهمیت شرکت های دانش بنیان در پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور پی ببرند چراکه تجاری سازی فناوری برای کشور ارزش افزوده بالایی ایجاد می کند. اگر دقت کنید می بینید که کشورهای خارجی یک دستگاه تلفن همراه تولید می کنند و این تلفن همراه با قیمت 3 میلیون تومان در بازار ما به فروش می رسد. خب این سودآوری بالا در اثر فعالیت شرکت های دانش بنیان حاصل شده است. حالا ما هرچقدر تلاش کنیم و با صرف هزینه های زیاد نفت تولید کنیم، در نهایت این نفت را به آنها می فروشیم. آنها هم این نفت را فرآوری کرده و با 10 برابر قیمت به خود ما می فروشند. اگر مسوولان به اهمیت شرکت های دانش بنیان پی ببرند آن وقت از این شرکت ها حمایت خواهند کرد.

عزیزی با تاکید بر لزوم فرهنگسازی در مورد اهمیت شرکت های دانش بنیان، تصریح کرد: اگر ما بتوانیم در سطح جامعه و به ویژه مسوولان کشور نسبت به جایگاه و اهمیت این شرکت ها فرهنگسازی کنیم و آنها را به این واقعیت آگاه نماییم که در اثر فعالیت شرکت های دانش بنیان، راندمان اقتصادی کشور افزایش می یابد، در این صورت زمینه برای انجام حمایت های بیشتر از این شرکت ها به منظور ارتقای قدرت رقابت پذیری آنها با دیگر بنگاه های اقتصادی فراهم می شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان اظهار کرد: یکی از دغدغه های اصلی ما توجه به اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است. دولت در لایحه بودجه سال 94 اعتباری 1000 میلیارد تومانی برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در نظر گرفته بود که ما در کمیسیون اجتماعی مجلس، 3000 میلیارد تومان دیگر به آن اضافه کردیم و در مجموع بودجه 4000 میلیارد تومانی به این امر اختصاص دادیم اما متاسفانه هنوز عملیاتی نشده است. بی تردید گسترش شرکت های دانش بنیان و رونق بخشیدن به اقتصاد دانش بنیان یکی از مهم ترین عوامل در ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی است که می تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا