ساخت ریزتراشه حضور و غیاب کارمندان در سوئد

سینا پرس : در مجتمع اداری تازه تاسیس شده اپی سنتر  (Epicenter office complex) سوئد که در مرکز شهر استکهلم واقع شده است ، کارکنان بدون وارد کردن کد یا چرخاندن کلید ، تنها با نزدیک کردن مچ دست خود به دستگاه رمز خوان ، وارد دفتر کار خود در این مجتمع اداری می شوند . در حقیقت یک تراشه کوچک که در پوست دست این افراد کار گذاشته شده ، این امکان را به آن ها می دهد تا بدون وارد کردن رمز یا استفاده از  کلید وارد دفتر کار خود شوند .

قابل توجه است تراشه های شناسایی فرکانس رادیویی یا RFID ، از ذرات شیشه های پیرکس ساخته شده اند که شامل یک فرستنده و میکروفون هستند . قابل توجه است که این تراشه ها  بدون نیاز به باتری کار می کند . در حقیقت  کارمندان این شرکت با بهره برداری از تکنولوژی مدرن فوق . با استفاده از  این تراشه ها می توانند بدون وارد کردن کد ، وارد محیط اداری شده  ، از دستگاه فتوکپی استفاده کرده و پیام هایشان را به تلفن های هوشمند ارسال کنند .

پاتریک مسترتون (Patrick Mesterton) ، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت اپی سنتر درباره این فن آوری به کار رفته در  مجتمع اداری تحت نظر خود چنین توضیح می دهد :  این تراشه به اندازه یک دانه بزرگ برنج است که می توان گفت حدود دوازده میلیمتر می شود . ما آن را با کمک یک سرنگ وارد پوست می کنیم . این تراشه ، رمزهای شناسایی فرکانس رادیویی را ارسال می کند . در حقیقت این تکنولوژی یک دستگاه تشخیص هویت است که به فرد امکان ورود به فضاهای مجاز و  برقراری رابطه با اشیا اطرافش را می دهد . فرد با این تراشه درها را باز می کند ، می تواند از دستگاه های فتوکپی و پرینتر استفاده کرده و همچنین می تواند ، مشخصات خود را به تلفن همراه افرادی که می خواهد با انها ملاقات کند ، انتقال دهد .

لازم به ذکر است که این تراشه دارای ظرفیت ها و توانائی های محدودی است . سازندگان این تکنولوژی درباره ویژگی ها و کاربرد آن  اعلام کرده اند که قصد افزایش کاربردهای این تراشه ها را داشته و می خواهند کاربری آن را افزایش دهند . آنها امیدوار هستند که ممکن است در آینده با توسعه و پیشرفت این فن آوری کارکنان قادر باشند تا مواد لازم خود را با این روش از فروشگاه ها خریداری کنند و حتی از آن برای کنترل شرایط بهداشت و سلامت خود استفاده کنند .  

پاتریک مسترتون در ادامه توضیح می دهد که فکر می کنم در آینده به حوزه های دیگری هم وارد شویم . هر جا و برای هر کاری که نیازمند وارد کردن یک رمز عبور یا کد باشیم ، این فن آوری قابل استفاده است . همچنین ما به خدمات پزشکی هم توجه کرده ایم ، در واقع فرد می تواند با استفاده از این دستگاه  با پزشک خود در تماس باشد و اطلاعات لازم در مورد وضعیت بدنی و رژیم غذایی و دارویی خود را به او ارسال کند . 

لازم به ذکر است که استفاده از این تراشه در این شرکت کاملا داوطلبانه بوده و بر اساس گزارش های تولید کنندگان ، استفاده از آن  به طور کامل امن بوده و خطری سلامت کاربر را تهدید نمی کند . با این حال گروه های مدافع حقوق مدنی در این رابطه احساس نگرانی کرده اند  و اعلام کردند که این دستگاه ها از سوی هکرها در امان نخواهند بود و ممکن است افراد دیگر  بدون اطلاع کاربر به اطلاعات خصوصی او دست پیدا کنند .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا