بانک خون بند ناف درکشورباید تبدیل به یک طرح ملی شود

به گزارش ایرنا از روابط عمومی واطلاع رسانی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، دکتر ' محمد واسعی' در دومین جلسه ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی افزود: درحال حاضر طرح بانک خون بند ناف در حال اجرا است ولی این طرح باید به یک طرح ملی تبدیل شده و حمایت های بیشتری از آن صورت گیرد.

وی بیان کرد: درحال حاضر بانک خون بند ناف در مرکز رویان، سازمان انتقال خون و بیمارستان شریعتی وجود دارد ولی چندان همه گیر نشده و در سطح محدودی انجام می شود به همین منظورباید در جهت گسترش اجرای این طرح در سطح ملی گام برداریم زیرا در کشور به وجود چنین بانکی نیاز داریم.

واسعی با اشاره به طرح کلان ملی راه اندازی انستیتوهای طب بازساختی درکشور ادامه داد: این طرح نیز درحال بررسی است و امیدواریم با تلاش و پیگیری های مستمردرسال آینده این انستیتو را در دانشگاه های تهران، شیراز و تبریز راه اندازی کنیم.

وی گفت: بهترین تجارت درحوزه سلول های بنیادی ورود بیمار به مراکز درمانی کشور است و نه خارج شدن بیمار از مراکز درمانی کشور و عزیمت به دیگر کشورها ، یعنی اینکه باید آنقدرمراکزمجهزی درکشور داشته باشیم که دیگر نیازی به خروج بیماران به دیگر کشورها نداشته باشیم و همه آنها در کشور خودمان درمان شوند.

دبیرستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی، با اشاره به افزایش تعداد نیروی انسانی در حوزه سلول های بنیادی، خاطرنشان کرد: در اوایل کار تنها 15 نفر در این حوزه فعالیت داشتند که با تلاش بیشتر و اقدامات انجام شده در حال حاضر 450 متخصص در این زمینه در کشور فعالیت می کنند.

وی همچنین اظهار کرد: یکی از مهم ترین اقدامات ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی سیاست گذاری و کمک به تربیت و تعلیم نیروی انسانی متخصص در این حوزه است و این کار را جزء مهم ترین وظایف خود قرار داده است.

واسعی درباره اعزام هفت دانشجوی سلول های بنیادی به خارج از کشور، گفت: در حال حاضر اعزام هفت دانشجوی مورد تایید را برای کسب تکنولوِژی های مورد نیاز در حوزه سلول های بنیادی به خارج از کشور در دستور کار داریم تا پس از کسب این تکنولوژی ها به کشور بازگشته و از علم آنها بهره گیریم.

وی ، درمان را به عنوان یکی از مهم ترین حیطه های فعالیت ستاد عنوان کرد وافزود: یکی از مهم ترین کارکردهای سلول های بنیادی حوزه درمان است که تلاش می شود از این تخصص ها در حوزه درمان بیماری هایی مانند خون، غضروف ، استخوان و حتی سرطان استفاده کنیم.

وی یادآورشد: استفاده از سلول های بنیادی سرعت زیادی گرفته و امروزه بسیاری از بیماری های غیرقابل درمان نیز با استفاده از آن سلول ها درمان پذیر شده اند که باید تلاش کنیم در این حوزه نیز رشد کنیم.

واسعی، در ادامه با اشاره به اینکه بحث سلول های بنیادی نیاز به تامین زیرساخت دارد، گفت: تامین زیرساخت های مورد نیاز سلول های بنیادی بسیار ضروری است و باید نیاز ما به این زیرساخت ها تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: با اعلام فراخوانی ازتمامی کسانی که ایده های نو در زمینه سلول های بنیادی دارند دعوت شده تا ایده های خود را به ستاد معرفی کنند که در این راستا حدود 300 طرح به ستاد ارسال شد که پس از بررسی و تایید مورد حمایت قرار می گیرند.

دبیرستاد توسعه علوم وفناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی درباره برنامه های آینده این ستاد، گفت: انتشار فراخوانی برای تامین ظروف آزمایشگاهی ، فعال سازی شبکه آزمایشگاهی ستاد ، تولید کیت های Typing HLA ، تولید حیوانات آزمایشگاهی ، توسعه فلوشیپ و پسادکتری در این رشته، تشکیل بانک پوست ودندان ، تشکیل مراکز BMپیوند وفعال سازی بیمه در این حوزه از جمله برنامه هایی است که این ستاد درآینده پیگیری خواهد کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا