دولت باید نگران مهارت صنعتی نداشتن دانشجویان باشد

مهراد تاکید کرد: به ادعای مسئولان برای ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه بیش از هر زمان دیگری نیاز به تقویت شرکت‌های دانش بنیان داریم.

دکتر جعفر مهراد در گفت و گوبا ایسنا،  توسعه اقتصادی،‌فنی و اجتماعی هر ملتی را به کیفیت سرمایه‌های انسانی وابسته دانست که شایستگی لازم را از طریق یادگیری کسب می‌کنند و افزود: هرچه کیفیت یادگیری بیشتر باشد میزان رشد بیشتر بوده و رسیدگی به اهداف خاص سریع‌تر صورت می‌گیرد.

وی آموزش و تربیت نیروی انسانی را زمینه‌ساز توسعه سریع جوامع ذکر و اظهار کرد: از این رو آموزش عالی مهمترین راه تربیت نیروی انسانی ماهر و مورد نیاز برای کلیه بخش‌های اقتصاد ملی یک کشور محسوب می‌شود؛ چراکه در این ساختار، آموزش عالی انواع و اشکال آموزش‌ها که به تخصصی شدن دانش‌ها منجر می‌شود را ارائه می‌دهد و افراد را قادر می‌سازد تا در رشته‌های تحصیلی خود مهارت‌های لازم را به دست آورند.

مهراد، اضافه کرد: ایده‌آل آن است که دانشگاه‌ها در جمهوری اسلامی ایران که تعداد آنها اعم از دولتی و غیر دولتی کوچک و بزرگ به صورت قارچ گونه به 2 هزار و 600 موسسه رسیده است، با گوناگون ساختن و تقویت برنامه‌های علمی و تحقیقاتی، به صورت مطلوب در توسعه ملی مشارکت کنند.

وی با تاکید بر تمرکز دانشگاه‌های کشور بر تربیت نیروی انسانی با کیفیت به منظور تامین نیازهای صنعتی و سرمایه انسانی ملی، خاطرنشان کرد: همانند سایر کشورهای در حال توسعه، توسعه در ایران نیازمند وجود و فراوانی نیروی‌های انسانی شایسته و متعهد است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان این که با تعداد بی‌شماری از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار مواجه هستیم، اضافه کرد: ناکامی شرکت‌های صنعتی و صنایع در جذب فارغ التحصیلان عمدتا به عدم ارتباط آموزش‌های دانشگاهی با نیازهای صنعت نسبت داده می‌شود.

مهراد در عین حال یادآور شد: اما دانشگاه‌های بزرگ و صنعتی بر این باور هستند که نیروهای انسانی فارغ التحصیل از توانایی‌های لازم برای حمایت از برنامه‌های شرکت‌ها و تولیدات صنایع برخوردار هستند؛ با این وجود همچنان رابطه منسجمی میان گفته‌ها و عمل‌ها مشاهده نمی‌شود.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز با اشاره به تاکیدات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه تغییر در آیین‌نامه ارتقا اعضای هیات علمی برای برطرف کردن برخی مشکلات در زمینه ارتباط صنعت با دانشگاه، اظهار داشت: مشاور قرار دادن معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها در صنایع کشور از دیگر پیشنهاداتی است که وزارت علوم در این زمینه مطرح کرده است.

وی اضافه کرد: آن چه که هم اکنون قابل مشاهده است وجود جمعیت کثیری از فارغ التحصیلان بیکار است که از این نظر باید از آموزش عالی به دلیل کوتاهی در تبدیل تئوری به عمل و از صنعت به خاطر عدم برنامه ریزی برای جذب نیرو انسانی انتقاد و عیب‌جویی کرد.

چهره ماندگار علمی کشور با تاکید بر این که ایران به سرعت به سیاست‌هایی نیاز دارد که بر همبستگی دانشگاه‌ها و صنایع تمرکز داشته باشد، اظهار داشت: آموزش عالی با همکاری صنعت، مسوول تربیت سرمایه‌های انسانی است و اگر قرار باشد دانشگاه‌ها دستخوش تغییر و تحول شوند باید به نیازهای جامعه پاسخ دهند.

مهراد خاطرنشان کرد:‌ دولت باید به طور جدی نگران این مساله باشد که دانشگاه‌ها نسلی از فارغ‌التحصیلانی را تربیت ‌می‌کنند که به ادعای مسوولان بخش‌های تجاری و صنعتی کیفیت تحصیلی آنها با نیازهای کاری کشور مطابقت ندارد.

وی تعداد دانشجویان کشور را 4 میلیون و 600 هزار نفر ذکر کرد و یادآور شد: این رقم درصد قابل توجهی از کل جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است و از سوی دیگر یکی از چالش‌های پیش روی آموزش عالی تربیت دانشجویان ماهر و انجام پژوهش‌های کاربردی، کمبود بودجه است.

مهراد با تاکید بر این که سهم پژوهش در دانشگاه‌های کشور از تولید ناحالص داخلی کمتر از نیم درصد است، گفت: اخیرا دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از ابلاغ قانون یک درصد بودجه سهم پژوهش از اعتبارات دستگاه‌های دولتی خبر داده است و در این زمینه آیین نامه و مصوبات خوبی وجود دارد که لازم است دولت به آن توجه کند.

بنیانگذار پایگاه استنادی جهان اسلام، با بیان این که سیاست‌های کلی علم و فناوری کشور، افزایش بودجه پژوهشی از تولید ناخالص داخلی به چهار درصد را به ایران 1404 تکلیف کرده است، ادامه داد: از این رو لازم است تا بخش‌های صنعتی و تجاری طرح منابع انسانی خود را برنامه‌ریزی کنند. این طرح می‌تواند به دانشگاه‌ها در تمرکز و توجه به مهارت‌های مورد نیاز صنعت کمک کند.

وی اضافه کرد: به موازات این طرح،‌دانشگاه‌ها باید به تربیت نیروی انسانی واجد شرایط صنعت مبادرت ورزند و نیازهای جامعه را از نظر مهارت و سطح تشخیص دهند؛ چراکه نبود هم افزایی میان دانشگاه و صنعت خسارات جبران‌ناپذیری را بر کشور وارد می‌کند.

مهراد با تاکید بر این که دانشگاه‌ها به صنعت و صنعت به دانشگاه‌ها نیاز دارند، اظهار داشت: در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از هر زمان دیگری نیاز به تقویت دارند و باید مورد حمایت برنامه‌ریزی و سیاستگذاری علم و فناوری کشور قرار گیرند و انتظار می‌رود کارآفرینان و صنایع درباره ایده‌های خود سرمایه گذاری کنند؛ چراکه نتایج این نوع سرمایه گذاری به صنعت باز می‌گردد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا