ارتباط صنعت ودانشگاه باید از دانشگاه شروع شود

سیناپرس: رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما درباره رشد تولید مقالات علمی اظهار کرد: تولید مقالات علمی زمانی که به تکنولوژی منتج نشود، بی فایده است.یعنی اگر قرار باشد فقط مقاله علمی تولید کنیم و به اختراعات و تولید تکنولوژی توجهی نکنیم این مقالات فایده ای ندارد.

وی عنوان کرد : به نظر من تا زمانی که به فکر پیشرفت تکنولوژی نیستیم جامعه پیشرفته ای نخواهیم داشت.

وی افزود: چرا باید هر جنس نامرغوبی را به کشور وارد کنیم؟.چرا حلقه ارتباطی بین صنعت و دانشگاه وجود ندارد؟اینها همه مشکلاتی است که وجود دارد و به عقیده من این ارتباط باید از دانشگاه ها شکل بگیرد .دانشگاه باید متحول شود تا در صنعت نیز تحول صورت گیرد . همه ما اساتید یاد گرفتیم که با یک جزوه سر کلاس برویم و دانشجو هم با یک جزوه و امتحان که همه عدد بازی و مدرک گرایی است از دانشگاه خارج شود و این یعنی فاجعه. متاسفانه اگر این روند بخواهد پیش برود به هیچ عنوان نمی توان نابغه ای  را پرورش داد .

پروفسور محمود قرآن نویس افزود: در همه دنیا دانشجوی دکترا و فوق لیسانس را بورسیه می کنند تا صنعت شان پیش برود .اما ما دانشجوی دکترایی که هزینه دانشگاه اش 14میلیون است و صبح تاشب کار می کند تا هزینه هایش را پرداخت کند چطور به کار پژوهشی واداریم ؟ دلم برای این مملکت و این همه پتانسیل می سوزد .خود بنده تا به امروز فقط توانسته ام 5درصد موفقیت کسب کنم  تا راهی که می خواهم را پیش ببرم و به کشورم خدمت کنم.

این استاد دانشگاه در باره پژوهش و توجه به آن گفت: در ایران پژوهش گم شده است. همه می آیند و درباره آن حرف می زنند اما کسی در راستای عملی کردن آن گام برنمی دارد. متاسفانه بهترین دانشمندان ما در خارج از کشور فعالیت می کنند.درحالی که  باورکنید آنهاهم دوست ندارند آنجا بمانند زیرا متعلق به این مرز و بوم هستند و می خواهند برگردند. اینها می خواهند بیایند و وارد آزمایشگاه ها شوند و تکنولوژی را پیش ببرند تا دیگر وابسته نباشیم.

 

ما باید از مسیر تجاری سازی علم، بنیان توسعه اقتصادی و اجتماعی خود را شکل دهیم.

وی افزود: به عقیده من تا شرایط را مساعد نکنیم تحولی در کشور  صورت نمی گیرد.ما 30سال از دنیا عقب هستیم حرف من این است که این 30سال به 32سال کشیده نشود .زیرا کشورهای پیشرفته منتظر نمی مانند که ما به آنها برسیم ، آنها ثانیه ای پیشرفت می کنند .

پروفسور قرآن نویس تاکید کرد: باید فاصله ها را کم کنیم و بیشتر در راستای تولید تکنولوژی پیش برویم . همه اخبار درباره این است که در مثلا در نانو پیشرفت کرده ایم؛ اما اولین سوالی که به ذهن خطور می کند این است که  آیا این پیشرفت تنها نتیجه اش تولید مقالات  علمی بوده است؟ یا به تکنولوژی هم رسید ه ایم؟ما باید خودمان را به تکنولوژی برسانیم.اینکه رشد تولید مقالات علمی را به عنوان شاخص پیشرفت خود بدانیم ،نتیجه خوبی ندارد.

وی اظهار کرد: شما فکر می کنید چرا دانشگاه  NUSسنگاپور در راس دانشگاههای برتردنیاست و رتبه  12 دانشگاه های برترجهان را از آن خود کرده است ؟زیرا در راس مدیریتی آن، یک نابغه که جایزه نوبل را گرفته است فعالیت می کند.اما متاسفانه در برخی موارد در ایران دیده می شود که مدیران ما برای آن جایگاه ساخته نشده اند.

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما  اظهار کرد:من به عنوان استاد وقتی می بینم دانشجویم در علم و دانش در حال رسیدن و برابری با من است،  باید کنار بروم و جایم را به تازه نفس ها بدهم تا آنها هم بتواند پیشرفت کنند و کشور را به تکنولوژی و پیشرفت برسانند.

وی افزود:متاسفانه دانشجوی PHD در ایران نمی تواند کار عملی انجام دهد. زیرا همه آنچه ارائه می شود تئوریک  است. اساتید نیز دراینجا مقصرند. از طرفی هم اساتید وقتی می بینند افراد دیگر با تولید مقالات در حال پیشرفت هستند و توجهی به تکنولوژی و تولیدات نمی شود آنها هم به دنبال تولید مقالات می روند.این می شود که همه نابغه های ما تئوریک می شوند و تکنولوژی نداریم.

پروفسور قرآن نویس تاکید کرد: ما در حال حاضر دچار سوء مدیریت هستیم ، البته در کنار سوء مدیریت ها باید خودمان هم کشورمان را دوست داشته باشیم و بخواهیم به آن توجه کنیم .به کشورمان ایمان داشته باشیم .به عنوان مثال در هند مردم حاضرند از گرسنگی بمیرند اما از تکنولوژی عقب نباشند و ماهم باید به دنبال تولید تکنولوژی برویم.

این استاد دانشگاه در خصوص موانع و مشکلات بر سر راه پژوهشگران و مخترعان گفت: مشکلات در حوزه پژوهش و اختراع بسیار زیاد است . دانشجوی من اگر دغدغه شهریه را نداشته باشد و ابزار کاربردی در اختیارش قرار گیرد می تواند درست عمل کند. نامه نگاری های اداری و نبود حمایت معنوی و مادی از سوی مسئولین از جمله مسائلی است که سد راه پژوهشگران قرار می گیرد و باعث کند شدن سرعت پیشرفت آنها می شود . لوازم اولیه جهت اختراع ، بیمه و اشتغال مخترعین باید رفع شود تا آنها بتوانند با خیال آسوده در جهت رشد علمی کشور بکوشند .

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا