فضای حاکم بر کسب و کار دولت زده است

دکتر آریا الستی، استاد دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با سیناپرس، با تاکید بر اینکه کشور در تبدیل فعالیت های در مرزهای دانش به نوآوری و فناوری دارای ضعف است، گفت: در این راستا آنچه که ما در حوزه کاربردی انجام می دهیم در لبه فناوری دنیا نیست چراکه نیاز هایمان هنوز به آن معنا تحریک نشده و متقاضی هم برای آنها وجود ندارد. البته در همه جای دنیا هم اینطور است. به هر حال اگر دانشجو در دانشگاه بسیار معروف دنیا هم مشغول کار بشود شاید در تئوری در لبه علم فعالیت کنند اما وقتی به فناوری برسد ، کم کم افت می کند.

وی با تاکید بر اینکه چنانچه صنعت را محصول تلفیق فناوری و فضای کسب وکار (شامل تجارت، بازار) بدانیم و تلاش شود که صنعت رونق بیابد، به فناوری هم خیلی سریع دست خواهیم یافت، تصریح کرد: مشکل ما نبود کشش لازم در صنعت نیست بلکه در بخش بازار صنعت است، بازار مربوط به صنعت یک بازار خیلی معیوب،تنبل و ریسک ناپذیر است.

استاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه یکی از دلایل ریسک ناپذیری بازار صنعت این است که تاکنون به درآمد کم ریسک و سود بسیار بالا عادت کرده است، خاطرنشان کرد: این درحالی است که در سایر کشورها اینطور نیست و افرادی در صنعت به این نتیجه رسیده اند تنها راه حل، استفاده از فناوری است تا چرخ زندگی مردم بچرخد. بنابراین پاشنه آشیل کشورمان ایران در زمینه های علم و فناوری نیست با وجود اینکه هنوز هم در این دو حوزه به خیلی از کشورها نرسیده ایم اما تجربه نشان داده که به سرعت می توان کمبودها در این بخش ها را جبران کرد.

رئیس ستاد اجرایی سازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان، ضعف بزرگ ایران را فضای حاکم بر کسب و کار دانست و ادامه داد: متاسفانه کسب و کار کشور شامل نظام اقتصادی و بانکی شدیدا دولت زده است. یعنی اینکه حتی اگر خصوصی هم باشد، تصور می کند که هر جا گیر کرد، باید به سراغ دولت برود و یا دولت فکر می کند در هر بخشی می تواند به بخش خصوصی فشار بیاورد. دوم اینکه در شریان های بدنه کسب و کار کشور نفت جاری است نه تلاش ! از سوی دیگر متاسفانه مدیران هم به پشتوانه پول نفت به راحتی تصمیم می گیرند که سرمنشا تمام خرابی هاست. بدیهی است که این خرابی به بخش خصوصی و فضای کسب و کار کشور هم نفوذ کرده و آنها را هم نفتی کرده است.

 

گفتگو: امیر بامه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا