گزارش تصویری از برترین تصاویر میکروسکوپی سال

تنها چند ماه تا پایان سال 2015 میلادی باقی مانده است و بنا به رسم چند سال اخیر شرکت بزرگ نیکون اقدام به معرفی برترین های مسابقات خود با نام "رقابت های دنیای کوچک نیکون" (Nikon's Small World Competition) کرده است.این رقابت ها که چند ماه پیش فراخوان سراسری آن برای تمام دانشمندان جهان (به صورت اعلان عمومی) ارسال شده بود شامل برداشت تصاویر میکروسکوپی از دنیای ما است.

در مسابقات امسال تصویر برداشت شده توسط دانشمندی به نام رالف گریم (Ralth Grimm) به عنوان تصویر برگزیده رقابت ها معرفی شده است. این دانشمند استرالیایی در این تصویر با بزرگ نمایی یک صد و بیست برابر تصویر میکروسکوپی برداشت شده از چشمان یک زنبور عسل، ساختاری منحصر به فرد را به دست اورده است.

در ادامه می توانید برترین تصاویر این مسابقات را در قالب این گزارش تصویری مشاهده کنید. شایان ذکر است که رتبه دوم این مسابقات به تصویر مشترک چهار دانشمند با نام های کریستن ارل، گابریل بیلینگ، کی سی هوانگ و جاستین ساننبرگ اختصاص دارد. تصویر برداشته شده توسط این دانشمندان به یک باکتری در سلول های موش و تلفیق شدن آن با یک باکتری دیگر در سلول های انسان اختصاص دارد. تضاد رنگ بین دو باکتری و رنگ متفاوت منطقه مرزی آنها این تصویر را به طور ویژه ای مسحور کننده ساخته است.

رتبه سوم این مسابقات نیز از آن دکتر ایگور سیوانوویچز شده است که با بزرگ نمایی صد برابر تصویر یک نوع از گیاهان گوشت خوار آب شیرین به دست آمده است.

رتبه چهارم از آن تصویری از یک نمونه آزمایشگاهی از غدد پستانی انسان است. رتبه پنجم نیز به تصویر میکروسکوپی از جریان خون در مغز موش تعلق گرفته است.

برای مشاهده تمامی تصاویر برگزیده امسال می توانید به وب سایت شرکت نیکون که مخصوص این رقابت ها طراحی شده است مراجعه کنید. برای این کار می توانید اینجا کلیک کنید.