ارتباط پیشرفت تحصیلی با كلاس های پیش از دانشگاه

بررسی متغیرهایی كه با پیشرفت تحصیلی در دروس مختلف رابطه دارند، یكی از موضوعات اساسی پژوهش در نظام آموزش و پرورش است. به همین دلیل نیز مطالعه ای با هدف بررسی همراهی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشكی جهرم با گذراندن كلاس های فوق العاده آموزشی قبل از ورود به دانشگاه صورت پذیرفته است.

این پژوهش یك مطالعه مقطعی- تحلیلی است كه بر روی 116 نفر از دانشجویان ورودی سال 90 دانشگاه علوم پزشكی جهرم در سال 1391 صورت گرفت. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه خود ساخته شامل: بخش 1، خصوصیات دموگرافیك و بخش 2، اطلاعات مربوط به نمره خام كنكور، رتبه كل كنكور و همچنین معدل ترم 1 و 2 كلیه دانشجویان بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss v.16 استفاده گردید.

در مطالعه انجام شده تعداد یک صد و 16 نفر شركت داشتند. از میان این گروه 35 (اندکی بیش از 30 درصد) نفر از هیچ كلاسی استفاده نکرده بودند و تعداد 81 (نزدیک به 69 درصد) نفر از انواع مختلف كلاس های مذكور استفاده نموده بودند. بین نمره خام كنكور و رتبه كل كنكور با چگونگی شركت در كلاس ها به ترتیب ارتباط معنی داری یافت شد. هم چنین از بین میانگین نمرات ترم 1 با رتبه كل كنكور ارتباط معنی دار اما معكوس دیده شد.

به این ترتیب می توان نتیجه گیری کرد که با توجه به نتایج به دست آمده در خصوص ارتباط معنی دار معكوس بین شركت در كلاس ها و نمره كل كنكور شاید نیاز به باز نگری برنامه های آموزشی كلیه رشته ها و مقاطع تحصیلی باشد.

منبع: سعید سبحانیان، الهه رضایی، لیلی مصلی نژاد، 1394، آیا پیشرفت تحصیلی دانشجویان ارتباطی با گذراندن كلاس های فوق العاده آموزشی قبل از ورود به دانشگاه دارد؟. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكی، سال هشتم، شماره 19.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا