کد خبر : 1901 شنبه 25 بهمن 1393 - 10:35:04
ثبت-نخستین-پرتره-اشعه‌ایکس-از-باکتری-زنده-

ثبت نخستین پرتره اشعه‌ایکس از باکتری زنده

محققان آمریکایی با ابداع یک روش منحصربفرد، موفق به تهیه نخستین تصویر اشعه‌ایکس از باکتری زنده شدند که به شناسایی، مرتب‌سازی و تجزیه و تحلیل سریع نمونه‌ها با دقت بسیار بالا منجر می‌شود.

به گزارش ایسنا، منطقه خراسان، دستاورد محققان آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده SLAC، نخستین گام بسوی اکتشافات اشعه ایکس از مکانیسم مولکولی در عفونت‌های ویروسی، تقسیم سلولی، فتوسنتز و سایر فرآیندهای مهم زیست‌شناسی محسوب می‌شود.

در این دستاورد محققان موفق به توسعه روشی منحصر‌به فرد برای شناسایی و تشخیص نمونه‌های زنده سلولی شدند؛ در واقع به کمک این شیوه، تصاویر اشعه‌ایکس بسیار با کیفیت و قابل تفکیک‌پذیری نسبت به نمونه‌های قبلی به دست می‌آید.

این تحقیقات با تمرکز بر روی سیانوباکتری‌ها و جلبک‌ها انجام گرفت، چرا که به عقیده دانشمندان این باکتری با تولید اکسیژن در 2.5 میلیارد سال قبل، به شکل‌گیری حیات بر روی زمین کمک کرد.

در این شیوه تصویرسازی، یک لایه از سیانوباکتری زنده بر روی یک لایه گاز مرطوب قرار داده می‌شود که به کمک این شیوه، باکتری زنده و فعال باقی ‌می‌ماند؛ همچنین به کمک فناوری نورسازی فوق‌درخشان و تابش اشعه‌ایکس، الگوی بسیار با کیفیت و با قدرت تفکیک‌پذیری بسیار بالا در حسگرها ثبت و ضبط می‌شود.

جزئیات بیشتر در مجله Nature Communications منتشر شده است.

کلید واژه ها: اشعه ایکس - باکتری -