کشور از ناحیه تقلبات علمی در خطر است

قاسم جعفری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به گسترش تبلیغات برای پرکردن ظرفیت های خالی دانشگاه ها، عنوان کرد: تبلیغات اگر در جهت معرفی درست بنیه علمی یک مرکز علمی باشد، ایرادی ندارد. می آیند و می گویند ما یک مرکز علمی با مجوز رسمی از مبادی ذیربط ایجاد کردیم که این توانایی ها را دارد و شما می توانید انتخاب کنید. این موضوع اشکال ندارد اما اگر مصداق بارز تبلیغ کالاها باشد که فلان کالا را بخر، جایزه ببر! حتما اشکال دارد. متاسفانه در برخی از موارد ما به این سو پیش رفتیم. مراکز نظارتی باید جلوی این مساله را بگیرند و دقت شود که چنین اتفاقاتی نیفتد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: در مورد ظرفیت مازاد دانشگاه ها باید به چند نکته توجه کرد. اولا اینکه ما در زمانی آمدیم توسعه کمی فوق العاده ایجاد کردیم. مثلا کلاسی که نرم آن 25 یا 30 دانشجو است، 80 نفر در آن جای دادیم. الان که به دلیل کاهش جمعیت یا تنوع طیف های مراکز آموزش عالی، متقاضی کم شده و به اصل درست خود بازگشته است می گوییم ظرفیت مازاد وجود دارد. من این را ظرفیت مازاد نمی دانم و فکر می کنم این ظرفیت از اول به صورت تورمی به وجود آمده بود. بنابراین الان می بایست به کیفیت پرداخته شود.

وی خاطرنشان کرد: اینکه مرتب گفته می شود ما ظرفیت مازاد داریم و حتی وزارت علوم هم اعلام می کند، به نظر می رسد که به صورت مطلق درست نیست. البته ممکن است در برخی جاها وجود داشته باشد. اگر توجه کنید ما همیشه برای دانشگاه های خوب و رشته های به اصطلاح تاپ متقاضی داریم اما چرا بقیه جاها دانشجو کم می آورند؟ چون بی حساب آمدند و رشته ایجاد کردند.

جعفری در ادامه اظهار کرد: علاوه بر این، سرفصل ها و رشته های ما هم ناظر بر نیاز بازار و آینده شغلی افراد نیست. مثلا فرض کنید برای فلان زبان خارجی چقدر پذیرش دانشجو انجام می شود اما در آموزش و پرورش به چند فارغ التحصیل این رشته نیاز است؟ خب بقیه بیکار می مانند. طرف می رود در رشته ای که برای آن بازار کار وجود ندارد تحصیل می کند و نمرات بسیار خوبی هم می گیرد اما جذب بازار کار نمی شود، بعد می گوییم فرار نخبگان! یکی از مشکلات دیگر ما این است که می گویند سالانه 150 هزار نخبه از کشور فرار می کنند. با این حساب ما باید با چراغ قوه بگردیم و ببینیم در این کشور غیرنخبه هم وجود دارد؟ این نشان می دهد که ما معنای نخبه را هم متوجه نشدیم. به همین ترتیب در دانشگاه ها هم تعریف درستی وجود ندارد کمااینکه از اشتغال هم تعریف درستی نداریم. اگر کسی در هفته 45 دقیقه کار کرد این می شود اشتغال؟

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در گذشته سازوکاری به نام کنکور وجود داشت که افراد شایسته را برای تحصیل در دانشگاه ها انتخاب می کرد. با کمرنگ شدن نقش کنکور و ورود بی رویه افراد به دانشگاه، شاهد گسترش فروش پایان نامه، جعل مقاله، تقلبات علمی و… هستیم. برای مهار این معضل چه باید کرد؟ گفت: من یک سال و نیم است که این قضیه را با هر دو وزیر علوم و بهداشت مطرح کردم. نهایتا سوال در کمیسیون مطرح شد و من از جواب قانع نشدم. آقای وزیر قول داد که این مساله را سریع حل کند. ما فکر می کنیم که لایحه مقابله با تقلبات علمی که شامل جلوگیری از پایان نامه فروشی یا جعل پایان نامه و… است باید خیلی جدی گرفته شود. چون کشور از این ناحیه در خطر است. یعنی خطر اینجاست که یک سری افراد بدون شایستگی، خود را شایسته معرفی کنند. من جزو طلایه داران این موضوع هستم و الان هم محکم ایستادم و از هیات رییسه می خواهم که این لایحه را پیگیری کنند.

وی در پایان تصریح کرد: به نظر می رسد باید ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه هایی که ظرفیت خالی دارند، محدود شود. پیشنهاد من به این دانشگاه ها این است که به سمت کیفیت حرکت کنند و هزینه ها را مدیریت نمایند. ما مجبور نیستیم در جایی که نیاز نداریم حتما دانشجو بگیریم و آینده کشور را تباه کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا