کلسترول های مفید هم برای قلب مضر هستند

پژوهشگران در تحقیقات اخیر خود دریافتند که لیپوپروتئین (lipoprotein) با چگالی بالا که به کلسترول های مفید شناخته می شوند ، به ایجاد بیماری های قلبی در زنانی که در حال یائسگی بوده و این مرحله از زندگی خود را می گذرانند ، کمک می کند .

این محققان دریافتند که کلسترل های مفید ، زنان را در برابر آترواسکلروز (atherosclerosis) یا تصلب شریان که به طور معمول در اثر فشار خون بالا ، سیگار کشیدن و یا داشتن کلسترول بد ایجاد می شود ، محافظت نمی کند . در حقیقت این زنان در دوران یائسگی بیشتر در معرض سخت شدن شریان ها قرار دارند و آسیب پذیرتر هستند .

بر اساس گزارش های پژوهشگران ، کلسترل های مفید برای محافظت از روند ایجاد تصلب شریان که منجر به حملات قلبی و سکته می شود ، بسیار مفید است اما مطالعات و بررسی های جدید نشان می دهد که این مزایا در طول دوران یائسگی زنان به علت تغییرات شدید هورمونی کاهش پیدا می کند .

محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه پیتسبورگ (University of Pittsburgh Graduate School of Public Health) ایالات متحده امریکا در این مطالعات ، 225 زن را که در دوره میانی و اواخر دهه چهل زندگی خود قرار داشتند ، مورد بررسی قرار دادند . همه این شرکت کنندگان مورد آزمایش های تخصصی قرار گرفته و مشخص شد که عاری از هر گونه بیماری قلبی – عروقی بوده اند .

سامر الخوداری (Samar El Khoudary) استادیار دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه پیتسبورگ و سرپرست این تیم تحقیقاتی در مورد اثر کلسترول خوب بر روی زنان یائسه می گوید : « آن چه ما از این بررسی ها نتیجه گرفتیم این است که  افزایش کلسترول مفید باعث ایجاد پلاک بیشتر در زنانی که در دوران یائسگی قرار دارند ؛ می شود که  این موضوع خطر بروز بیماری های قلبی را در آن ها افزایش می دهد. »

لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در نشست سالانه انجمن آمریکایی شمالی یائسگی (annual meeting of The North American Menopause Society) در لاس وگاس ایالات متحده آمریکا ارائه شده است . جهت مشاهده وب سایت نشست سالانه انجمن آمریکایی شمالی یائسگی که در آن شرح کامل پژوهش های ارائه شده از جمله این پژوهش ، قابل دسترسی است ، اینجا را کلیک کنید .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا