صحیح ترین راهکارها برای احیای دریاچه ارومیه انتخاب می شود

بهرام طاهری در حاشیه دیدار با ساتو (Sato)رییس دفتر و یوکیهارا (Yukihira) مدیر برنامه ریزی دفتر همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) در ایران در ساختمان ستادی وزارت نیرو، اظهار داشت: هدف ما از همکاری با جایکا علاوه بر احیای دریاچه ارومیه، ایجاد ظرفیت در کشور برای آموختن برخی توانایی ها و ابزارهای تولید شده در آن کشورها همانند نرم افزارهای پیشرفته مدیریت منابع آب است.

وی این دیدار را در ادامه دیدارهای قبلی با هدف جمع بندی نتایج مرحله نخست همکاری سازمان همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) با جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با احیای دریاچه ارومیه برشمرد و افزود: با ژاپنی ها یک قرارداد همکاری را شروع کرده ایم که در چارچوب آن قرارداد که به سیستم تصمیم یار مدیریتی معروف است برای مدیریت مشکلات موجود در حوزه آبریز دریاچه ارومیه به راهکارهای مناسبی دست یابیم.
طاهری ادامه داد: صحبت های اولیه در اسفند ماه سال گذشته انجام شد و در چارچوب توافق رییس جمهور با نخست وزیر ژاپن، قرار شد که در خصوص احیای دریاچه ارومیه دو کشور با هم همکاری کنند.
وی با اشاره به مرحله یک این پروژه که شبیه سازی یا مدل هیدرولوژیک حوزه دریاچه ارومیه بود و از طریق نرم افزار انجام می شد، گفت: ژاپنی ها پس از استماع نقطه نظرات طرف ایرانی، مقرر شد در فاز دوم پروژه از نرم افزار قوی تر و جدیدتری که بتواند ضمن شبیه سازی سه بعدی، همزمان آب های سطحی و زیرزمینی را نیز مورد بررسی قرار دهد استفاده کنند.
مشاور وزیر نیرو در امور محیط زیست و بهداشت اضافه کرد: در این راستا، طبق قرارداد تفاهمی که با ژاپنی ها داشتیم اطلاعات اولیه را در اختیار آنها خواهیم گذاشت و بقیه اطلاعات را خود آنها از طریق روش های پایش از راه دور تهیه خواهند کرد.
وی زمینه های همکاری با ژاپنی ها را در ایجاد و انتخاب صحیح یک ابزار مناسب برای نجات دریاچه ارومیه برشمرد و افزود: ما به دنبال بهترین، مفیدترین و صحیح ترین ابزار و راهکار برای احیای این دریاچه هستیم.
طاهری با بیان اینکه در همکاری های دوجانبه طراحی چارچوب های هوشمندانه و دقیق بسیار حائز اهمیت است، تاکید کرد: تیم کارشناسی متصل به این تفاهم نامه باید با دقت و حساسیت روی مشکل مورد متمرکز شود و یک ساختار پیوسته داشته باشد.
وی گفت: هدف ما از همکاری با جایکا علاوه بر احیای دریاچه ارومیه، ایجاد ظرفیت سازی در کشور برای آموختن برخی توانایی ها و ابزارهای مانند نرم افزاری پیشرفته است که در آن کشورها تولید شده و ما از ژاپنی ها خواسته ایم در سفر آتی به ایران، آموزش حدود 30 نفر از کارشناسان ایرانی را در استفاده از این نرم افزارها برعهده گیرند.
مشاور وزیر نیرو در امور محیط زیست و بهداشت تشکیل جلسه بعدی را نیمه آذر ماه سال جاری ذکر کرد و افزود: در این جلسه در خصوص سامانه تصمیم یار بحث و بجز مطالب هیدرولیکی و هیدرولوژیکی، اندر کنش سامانه های آبی و الگو های کشت و باغداری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اضافه خواهد شد.
وی با بیان اینکه می خواهیم این سامانه تصمیم گیر کمک کند تا در حوضه دریاچه ارومیه، الگوی کاشت، مصرف و بهره وری آب تغییر ایجاد شود، گفت: ما در حال بررسی هستیم تا زمینی که به صورت مصنوعی آبیاری می شود به دیم تبدیل شده و فقط با آب باران تغذیه شود، در این صورت امکان حفظ درآمد کشاورز نیز وجود دارد.
 طاهری خاطرنشان کرد: به این ترتیب، ضمن عدم استفاده از مصرف آب، زندگی کشاورز نیز دچار اختلال نخواهد شد و با ایجاد الگوریتم هوشمند در سامانه تصمیم یار می توان به نتایج مثبتی در این زمینه رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا