ابتکار: ایران رتبه اول در برداشت آب را دارد

 معصومه ابتکار در بیست و دومین شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی، عنوان کرد: دولت یازدهم به شوراهای گفت‌وگو توجه ویژه‌ای می‌کند. برای گرفتن نتیجه موثر در جهت پیشبرد توسعه پایدار توجه به این شوراها الزامی است.

وی با اشاره به 17 محور برنامه های سازمان ملل با 560 برنامه اظهار کرد: متاسفانه در کنار تهدید جنگ و ناامنی ، دومین تهدید اصلی کشور زیست محیطی است. در حال حاضر اگر زمین 4 درجه دمایش افزایش پیدا کند تمام سیستم های طبیعت به هم می‌خورد.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر 85 دهم درجه سلسیسوس افزایش دما در جهان را تجربه کرده‌ایم. یک تا یک و نیم درجه افزایش دما آثار وحشتناکی در کشاورزی، آب و گرد و غبار برجا می‌گذارد.

ابتکار با بیان اینکه جدی گرفتن موضوع کنترل گازهای گلخانه‌ای فواید زیادی دارد تصریح کرد: ظرفیت‌های زیست محیطی جهان محدود است. با اقتصاد و خلاقیت هم می‌توان ارزش افزوده ایجاد کرد. اقتصاد و کشاورزی بیشترین ضرر را به منابع آبی می‌رسانند.

وی با اشاره به مولفه محیط زیستی به عنوان یک مولفه مهم برای دولت یازدهم عنوان کرد: این مولفه در کنار تمام مسایل مهم اقتصادی شامل مهار تورم، رفع موانع تولید و حتی توافق هسته ای قرار می‌گیرد. امیدواریم با رسیدن کامل توافق هسته‌ای همکاری بیشتری با کشورهای دنیا داشته باشیم.

معاون رییس جمهور عنوان کرد: محدودیت و گرفتاری هایی در زمینه‌های صنعتی داریم و از طرف دیگر با بحران های زیست محیطی برای کشور مواجه هستیم. اگر در دنیا یک و نیم برابر از ظرفیت زیست محیطی استفاده می شود این میزان در ایران دو برابر جهان است.

 

وی به بحران آب در کشور اشاره و اظهار کرد: برخی از این بحران مربوط به آلودگی سفره‌های زیرزمینی و بخش دیگر مربوط به برداشت بی رویه آب است. دولت یازدهم همراه با محور فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی موضوع محیط زیست را نیز دنبال می‌کند.

ابتکار اظهار کرد: فعال شدن صندوق ملی محیط زیست یکی از فعالیت‌های اصلی در صندوق توسعه ملی است. تاکنون 120 واحد برای این منظور به این صندوق معرفی شده است. امیدواریم با کمک اتاق بازرگانی کارگروه‌های مختلفی تشکیل شده و واحدهایی که شاخص‌های موردنظر را دارند تشکیل شوند. همچنین برای استانی کردن شعبات این صندوق برنامه‌هایی را داریم.

وی با بیان اینکه برند صنعت سبز در این دوره از دولت عملی شد عنوان کرد: واحدها می‌توانند صنعت سبز را به عنوان بخشی از تعهد اجتماعی خود فعال کنند. در این نوع صنعت سرمایه‌گذاری باعث برگشت سرمایه می‌شود. ممکن است این برگشت با گران‌شدن حامل‌های انرژی و یا مورد دیگری باشد.

معاون رییس جمهور با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی محیط زیست اظهار کرد: این نمایشگاه در 10 اسفندماه با مشارکت کشورهای مختلف مانند فرانسه، نروژ،‌ ایتالیا و فنلاند و … به منظور تبادلات تجاری و صنعتی کشور در زمینه فناوری صنعت سبز برگزار می‌شود.

وی ادامه داد:‌ اقتصاد سبز یکی از محورهای برنامه دولت یازدهم در جهت رشد، پویایی، فعالیت اقتصادی و تجاری همراه با ملاحظات محیط زیستی است. این اقتصاد نه تنها توسعه را محدود نمی‌کند بلکه فرصت‌های بهتری نیز ایجاد می‌کند.

ابتکار با بیان اینکه در حال حاضر 100 یوزپلنگ در ایران زندگی می‌کنند عنوان کرد: تمام کشورهای دنیا توجهی به ایران دارند تا ببینند چگونه از گونه در حال انقراض حمایت می شود. در حال حاضر تمام دام‌هایی که در معرض حمله یوزپلنگ هستند بیمه شده‌اند.

وی با بیان اینکه با واگذاری اختیارات محیط زیستی به استان ها تا حدودی موافق هستیم اظهار کرد: 23 مورد از 50 مورد مشمول ارزیابی محیط زیستی در جلسه اخیری که با استانداران کشور برگزار شد به استان‌ها واگذار شد. طبق فرموده رهبر معظم انقلاب تمام فعالیت‌ها باید پیوند زیست محیطی داشته باشد.

ابتکار ادامه داد:‌ بحث مکان‌یابی فعالیت‌ها نیز در حال بازنگری است. امیدواریم فرصتی فراهم شود تا بخشی از این بحث را به استان‌ها واگذار کنیم.

وی درباره واگذاری اختیارات درحوزه آلایندگی به استان‌ها، اظهار کرد: اما در حال حاضر این موضوع به صلاح نمی باشد زیرا مسئولان تحت فشارهای بومی قرار می گیرند. مسئولیت آلاینده ها باید به عهده سازمان مرکزی باشد تا فشار از استان‌ها برداشته شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی آمایش سرزمین برای استان‌ها صورت می‌گیرد گفت:‌امیدواریم بتوانیم صنعت یاب آمایش استان‌ها را نیز داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سفره‌های آب های زیرزمینی که منابع ارزشمندی هستند با آلودگی تهدید می شوند. آب برای خراسان رضوی از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر نباشد توسعه در همه موقعیت ها امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به اقدامات خراسان رضوی در جهت کاهش آلودگی گفت: تولید خودروهای هیبریدی از جمله این اقدامات است. امیدواریم در فناوری های جدید از کارهای خلاقانه بیشتر استفاده شود.

وی با بیان اینکه همکاری زیادی با سازمان های بین المللی داریم گفت: دوره های مشترکی را با سازمان های بین المللی در موضوعات مختلفی شامل فناوری های سبز، ارتقا سطح استانداردها و کاهش گازهای گلخانه‌ای می توانیم داشته باشیم.

ابتکار با بیان اینکه انرژی سولار نسبت به 20 سال گذشته یک پنجم شده است گفت: امیدواریم در فناوری ها و انرژی های نو نیز سرمایه گذاری شود.

وی با بیان اینکه از 6000 واحد صنعتی 3991 واحد پایش شده که 726 مورد اخطار دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: بحران صنعت نداریم اما محدودیت‌های این حوزه را نمی‌توان نادیده گرفت. صنعتگران باید بیشتر به فکر محیط زیست باشند.

به گزارش ایسنا،ابتکار با اشاره به اینکه آب‌های زیرزمینی ظرفیت محدودی دارند عنوان کرد: در جهان حد مجاز برای استفاده از این سفره ها حداکثر 20 درصد است. در مواقع جنگ و موارد بحرانی نیز می توان تا 40 درصد از سفره آب‌های زیرزمینی برداشت کرد اما ایران در سال های اخیر از 85 درصد آب‌های زیرزمینی برداشت کرده است. این مساله می‌تواند برای آینده ایران تهدید جدی باشد.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر ایران در زمینه برداشت آب رتبه اول را دارد. مصر با 25 درصد فاصله نسبت به ایران رتبه دوم برداشت از سفره های زیرزمینی را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه برای "کشف‌رود" اتفاق خوبی افتاده است گفت: این مساله نشانگر عزم و اراده ای است که در استان خراسان رضوی برای حفاظت از محیط زیست فعال شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا