تولید انبوه برنج تراریخته در آینده نزدیک

 دکتر بهزاد قره‌یاضی، عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در کارگاه آموزشی «آشنایی با مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی» که در محل فرمانداری شهرستان کلاردشت برگزار شد، با بیان اینکه تاکنون چغندرقند، برنج، یونجه، ذرت، پنبه و سیب زمینی به شکل تراریخته تولید شده‌اند، افزود: آمریکا با 73.1 میلیون هکتار سطح زیر کشت، برزیل با 42.2 میلیون هکتار، آرژانتین با 24.3 میلیون هکتار، هند و کانادا با 11.6 میلیون هکتار سطح زیر کشت محصولات تراریخته رتبه های اول اول تا پنجم دنیا را در اختیار دارند.

دکتر قره یاضی با بیان اینکه ایران بالاترین تعداد مقالات ISI مهندسی ژنتیک را در بین کشورهای اسلامی داراست، گفت: رتبه جمهوری اسلامی ایران در سال 2014 میلادی در تولیدات علمی رشته کشاورزی پانزدهم، در رشته زراعت نهم و در رشته بیوتکنولوژی چهاردهم دنیا بوده است.این درحالی است که سالانه بین 3 تا 4.6 میلیارد دلار سویا، ذرت، کنجاله سویا، روغن سویا، روغن کلزا و پنبه واردات به کشور صورت می گیرد که بیشتر آنها تغییر ژنتیک یافته هستنند و اکثر آنها توسط دانشمندان ایرانی به تولید رسیده اند.

رئیس سابق پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به آخرین وضعیت برنج تراریخته ایران گفت: این برنج مراحل نهایی ثبت رقم را طی می کند و آینده نزدیک این محصول دارای در چند لاین و نوع به تولید انبوه خواهد رسید.

قره‌یاضی ، رهاسازی بذر برنج تراریخته را از جمله برنامه‌های پیش رو پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران عنوان و تضریح کرد: در این راستا درصدد هستیم تا با رعایت قوانین تولید تراریخته سالم و با اخذ داوطلبانه مجوز دوم اقدام به رهاسازی برنج تراریخته کنیم.

وی یادآور شد: مجوز رهاسازی این بذر در سال 83 اخذ شد و برای ایجاد اعتماد دوباره، مجددا تقاضای اخذ مجوز رهاسازی را ارائه داده ایم. البته اولین کشت آزمایشی برنج تراریخته در رشت بوده است که در سال 1383 اولین برنج تراریخته در این شهر برداشت شد.

قره‌یاضی با تاکید بر این که تاکنون روی برنج تراریخته تولید شده، آزمایش‌های متعدد جهت صحت سلامتی انجام شده است، یادآور شد: در این راستا بر روی جیره غذایی 800 جوجه یک روزه برنج تراریخته قرار دادیم که نتایج نشان داد بین گروهی که دارای جیره غذایی برنج تراریخته بود با گروهی که جیره غذایی غیر تراریخته داشت، تفاوت معنی‌داری وجود ندارد. : در این مطالعه جیره غذایی این جوجه‌ها به مدت 48 روز تنها برنج تراریخته بوده است.

ریاست امور پژوهشی و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از محصولات تراریخته خاطرنشان کرد: معاونت علمی و فناوری رباست جمهوری از پایان نامه‌های مرتبط با دوره دکتری مهندسی ژنتیک کشاورزی تا سقف 10 میلیون تومان حمایت می‌کند، ضمن آن که این محصولات مورد حمایت مسؤولان سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت قرار دارد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا