انعقاد قرارداد شش میلیارد تومانی دانشگاه علامه طباطبایی با صنعت

دکتر شجاع احمدوند در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان اینکه حوزه پژوهش دانشگاه علامه متولی چهار امر اصلی است، اظهار کرد: ارتقای توانایی پژوهشی استادان، گسترش ارتباطات بین الملل، حوزه نشر و انتشارات دانشگاه و ارائه برخی از خدمات پژوهشی از زیر مجموعه‌های حوزه پژوهشی است.

بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه در یک سال آینده

وی در مورد کتابخانه دانشگاه علامه طباطبایی گفت: کتابخانه این دانشگاه طوری بود که با نداشتن کتابخانه فرقی نداشت، زیرا از یک طرف نوع خدماتی که ارائه می‌داد، مطلوب نبود و از طرف دیگر واقع در چهارراه لشکر بود، حال آن‌که بخش عمده دانشکده‌های علامه در نقاط دورتر از این چهارراه قرار داشتند، بنابراین تعداد مراجعه کنندگان آن بسیار پایین بود. اقدامی که در این حوزه انجام شد، این بود که کلنگ کتابخانه مرکزی زده شد که پیش بینی می‌شود این کتابخانه در یک سال آینده به بهره‌برداری برسد.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه ادامه داد: تا کتابخانه جدید به بهره‌برداری برسد، کتابخانه دانشگاه علامه به طور موقت به طبقه اول دانشکده ارتباطات منتقل شده است.

احمدوند با اشاره به منابع دیجیتالی دانشگاه اظهار کرد: منابع دیجیتالی دانشگاه در حد بسیار محدود بود. 230 هزار عنوان کاغذی وجود داشت؛ اما هیچ منبع دیجیتالی موجود نبود که طی دو سال گذشته میزان منابع دیجیتالی تقریبا به میزان منابع کاغذی رسید.

امضای قرارداد شش میلیارد تومانی دانشگاه علامه با حوزه صنعت

وی در ادامه در مورد جذب اعتبارات پژوهشی گفت: این عقیده وجود داشت که دانشگاه علوم انسانی نباید هیچ ارتباطی با بخش صنعت داشته باشد؛ اما در سال گذشته این روند تغییر کرد و هفت میلیارد تومان جذب اعتبار برای این بخش در نظر گرفته شد و تا امروز شش میلیارد تومان قرارداد با حوزه صنعت امضا شده است که حرکت بسیار مهمی در یک دانشگاه علوم انسانی محسوب می‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه با اشاره به برگزاری نشست‌های مختلف برای حل مشکلات جامعه گفت: برای مثال در حوزه سیاست خارجی نشست‌های زیادی در دانشگاه علامه برگزار شد و در این نشست‌ها پیشنهاداتی در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی به دولت اعلام شد.

تشکیل شورای ارتقای مهارت‌های پژوهشی

احمدوند در ادامه از تشکیل شورای ارتقای مهارت‌های پژوهشی خبر داد و گفت: یکی از مشکلاتی که دانشگاه علامه با آن مواجه بوده و هست، ارتقای توان استادان است. توانایی پژوهشی برخی از استادان دچار ضعف است. یکی از اقدامات مهم در این راستا، تشکیل شورای ارتقای مهارت‌های پژوهشی است که این شورا باید سالی یکبار در یکی از استان‌ها برگزار شود تا استادانی که به آموزش و ارتقاء نیاز دارند، تحت آموزش قرار بگیرند. علاوه بر این به دانشکده‌ها اعلام شده است که فراخور نیاز خود برای استادان کلاس‌های ارتقای مهارت برگزار کنند. بعد از اینکه نیازهای مهارتی استادان رفع شد، این شورای ارتقای مهارت برای دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد برگزار می‌شود.

اجرای طرح بین‌المللی‌سازی آموزش عالی

وی در ادامه از بین‌المللی‌سازی فعالیت‌های دانشگاه خبر داد و گفت:‌ طرحی بین شش دانشگاه ایرانی و سه دانشگاه اروپایی تحت عنوان "بین‌المللی‌سازی آموزش عالی" برای اولین بار اجرا می‌شود که می‌تواند به ارتقای توانایی بین‌المللی‌سازی همه دانشگاه‌ها کمک کند.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه ادامه داد: ما هنوز نمی‌دانیم برای بین‌المللی شدن، یک رئیس، معاون و مدیر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، بنابراین در قالب این طرح نشست مشترک گذاشته خواهد شد و طی آن از استادان معتبر دنیا دعوت می‌شود تا مجموعه‌ای از آموزش‌ها برای معاونین، مدیران و استادان برگزار شود.

وی با اشاره به فعالیت موسسه آموزش عالی اکو اظهار کرد: موسسه آموزش عالی اکو یک موسسه بین‌المللی است که فعالیت آن طی سال‌های گذشته متوقف شده بود. این موسسه مجددا شروع به کار کرده و در راستای جذب دانشجوی بین‌المللی فعالیت می‌کند. اخیرا سه دانشجوی افغانی که مقیم ایران نیستند، جذب شدن در این موسسه را خواستار شدند. زبان اصلی این موسسه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، انگلیسی است.

اصلاح روند انتشار کتاب در دانشگاه علامه طباطبایی

احمدوند در ادامه با اشاره به انتشار کتاب در دانشگاه علامه اظهار کرد: در گذشته، دانشگاه سالی دو تا سه عنوان کتاب منتشر می‌کرد، اما سال گذشته 50 عنوان چاپ اول داشت و 20 عنوان تجدید چاپ صورت گرفت. متاسفانه در این راستا شکافی بین استادان و دانشگاه ایجاد شده بود و استادان حاضر نبودند کتاب خود را برای انتشار توسط دانشگاه به دانشگاه ارائه کنند. این شکاف به دلیل این بود که برای چاپ کتاب منطقی وجود نداشت و چاپ کتاب سلیقه‌ای شده بود.

وی ادامه داد:‌ در همین راستا یک شورای علمی تشکیل شده که کتاب‌ها را به لحاظ علمی بررسی کند. همچنین شورایی برای بررسی بازاریابی کتاب‌ها تشکیل شده و بعد از اینکه این دو شورا کتاب را تائید کردند، کتاب کمتر از سه ماه منتشر می‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی در مورد تعداد مقالات این دانشگاه نیز گفت: در سال 92 دانشگاه علامه 420 تا 430 مقاله داخلی و 34 تا 35 مقاله بین‌المللی و در سال 93 حدود 976 مقاله داخلی و 300 مقاله بین‌المللی منتشر کرده است. برنامه دانشگاه در این حوزه این است که تعداد مقالات برای سال 94 به 1600 تا 1700 برسد.

تشکیل هسته‌های پژوهشی در دانشگاه علامه

احمدوند همچنین از تشکیل هسته‌های پژوهشی در این دانشگاه خبر داد و گفت:‌ از طریق تشکیل هسته‌های پژوهشی سعی می‌شود فعالیت‌ها ساماندهی شده و مقالات علمی‌تر و دقیق‌تر ارائه شود. زمانی تصور بر این بود که اگر استاد و دانشجو مقاله مشترک ارائه کنند یک ضعف محسوب می‌شود؛ اما اکنون اگر این کار صورت نگیرد ضعف است. تاکنون حدود 10 تا 12 هسته پژوهشی با محوریت یک استاد به حداقل سه دانشجوی دکتری ثبت شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا