حمایت دولت از تحقیقات تراریخته

 بهزاد قره‌یاضی در اولین کارگاه آموزشی مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی اظهار داشت: تولید برنج تراریخته برای نخستین بار در سال ۸۳ مجوز دریافت کرده است، اما ما در صدد هستیم که به صورت داوطلبانه مجددا برای تولید انبوه این محصول مجوز دریافت کنیم.

وی با تاکید بر برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در راستای تولید محصولات تراریخته گفت: این وزارتخانه با رعایت قانون ایمنی زیستی، تولید محصولات تراریخته را در دستور کار دارد و بیشتر قصد دارد که به جای تولید بذر تراریخته، واردات این بذرها را در کشور داشته باشد که هزینه کمتری به مراتب خواهد داشت.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان اینکه برنج تراریخته مراحل نهایی ثبت رقم را طی می کند، افزود: در صورت تولید انبوه، این محصول دارای چند لاین و نوع خواهد بود.

وی با بیان اینکه مجوز تولید این محصول در سال ۸۳ صادر شده است و دیگر نیازی به مجوز ندارد، خاطرنشان کرد: ما برای برطرف شدن هر گونه شبهه، دوباره به اخذ مجوز داوطلبانه برای تولید برنج تراریخته اقدام می کنیم، اما در مورد تولید پنبه تراریخته چون برای نخستین بار است که اتفاق می افتد، نیاز به مجوز خواهیم داشت.

قره‌یاضی با اشاره به حمایت های وزارت جهاد کشاورزی، علوم، بهداشت و سازمان غذا و دارو و نیز معاونت علمی فناوری رئیس جمهوری از طرح فناوری تراریخته تاکید کرد: برای مثال، معاونت علمی از پایان نامه های دکترای مهندسی ژنتیک کشاورزی با پرداخت ۱۰ میلیون تومان حمایت می کند.

به گزارش مهر،معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه به محض دریافت مجوز داوطلبانه دوم، به سمت تولید انبوه می رویم، تاکید کرد: تمامی بذرهای برنج تراریخته که در ۸ سال گذشته به دلیل فناوری‌هراسی نابود شده بود، هم اکنون قابل استفاده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا