فاتحان‌ دنیای علم

برندگان این جایزه، توسط کسانی که قبلا جایزه نوبل گرفته اند، اعضای هیات بررسی اهدای جایزه نوبل و همچنین استادان برتر دانشگاه که توسط اعضای این هیات تعیین می شوند، انتخاب خواهند شد. این جایزه عبارت است از یک مدال طلا، یک دیپلم افتخار و مبلغی پول که برابر با ده میلیون کرون سوئد (حدود چهار میلیارد و 250 میلیون تومان). نکته جالب توجه این که در میان رشته های علوم پایه که جایزه نوبل به آنها تعلق می گیرد، از دانش ریاضی نام و نشانی دیده نمی شود. شاید به این دلیل که این رشته جنبه نظری دارد و نمی توان دستاوردهای آن را برای بهبود جامعه بشری به کار گرفت. در ادامه جوایز نوبل امسال در حوزه های پزشکی، فیزیک و شیمی را بررسی کرده ایم و دیدگاه هر یک از برندگان درباره این موفقیت بزرگ به اختصار بیان شده است.

طرح برنده جایزه نوبل فیزیک؛ نوترینوها جرم دارند

یکصد و نهمین جایزه نوبل فیزیک به پاس تحقیقات انجام شده درباره ذرات نوترینو و کشف نوسانات نوترینو که تائید می کند این ذرات دارای جرم هستند، به تاکاگی کاجیتا از دانشگاه توکیوی ژاپن و آرتور بی مک دونالد فیزیکدان کانادایی از دانشگاه کوئینز تعلق گرفت. این کشف بزرگ در دنیای فیزیک، دیدگاه انسان ها از درونی ترین عملکرد ماده را تغییر می دهد و از این رو در شکل دهی به بینش بشر از دنیا، از اهمیت بسیاری برخوردار است. کشف بزرگی که نوبل امسال را به خود اختصاص داده است به منزله دستیابی به بینش مهمی از ذرات نوترینو است که می تواند به ایجاد تحولات اساسی در فیزیک ذرات بنیادی منجر شود. گفته می شود نوترینوها از دست یافتنی ترین ذرات بنیادی طبیعت هستند. نوسانات نوترینو موضوعی است که توانست گوی سبقت را از دیگر موضوعات علمی که محور تلاش های علمی محققان در این حوزه بوده است، ربوده و جایزه نوبل را برای محققان پیشگام در این حوزه به ارمغان آورد.

تاکاگی کاجیتا

وقتی از بنیاد نوبل با من تماس گرفتند در دفتر کارم در حال بررسی نامه های ارسالی به ایمیل شخصی خودم بودم. این که روزی یکی از برندگان نوبل باشی، بیشتر به یک رویا شباهت دارد. من از سال ها پیش این رویا را در ذهن داشتم. اما تا به امروز هیچ گاه به طور جدی به این موضوع فکر نکرده بودم. آنچه ما در این تحقیقات به آن دست یافته ایم مدل های استاندارد مطرح شده درخصوص فیزیک ذرات را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهد و از این رو پیش بینی می شود این یافته ها بتواند آغازگر انقلاب بزرگی در حوزه فیزیک باشد.

آرتور بی مک دونالد

ساعت 5 صبح به وقت محلی از بنیاد نوبل با من تماس گرفتند. اگرچه بسیار متعجب شده بودم، اما بدون تردید شنیدن این خبر یکی از لذتبخش ترین خبرهایی بود که تاکنون شنیده بودم. همسرم را با خوشحالی در آغوش گرفتم. وی درباره مطالعه ذرات نوترینو با آشکارسازها می گوید: با استفاده از آشکارسازها می توانید انفجار نور را روی سطح نمایشگر مشاهده کنید و به این ترتیب این امکان وجود دارد که بتوانید نظاره گر ذراتی باشید که به طور مستقیم از هسته خورشید خارج می شود. در این شرایط می توانید ویژگی و خواص اساسی نوترینوها را ببینید و به اطلاعات جالبی در زمینه خواص این ذرات بنیادی دست پیدا کنید.

طرح برنده جایزه نوبل پزشکی

راه هایی برای مقابله با بیماری ها

نوبل پزشکی امسال به طور مشترک به ویلیام کمپل، پژوهشگر ایرلندی از دانشگاه درو در ایالت نیوجرسی آمریکا، ساتوشی اومورا میکروبیولوژیست و استاد دانشگاه کیتاساتو در ژاپن و یویوتو، محقق چینی و استاد آکادمی چین در بخش داروهای سنتی چینی اعطا می شود. این جایزه به پاس تلاش ها و زحمات این سه محقق در زمینه مقابله با آلودگی های انگلی به آنها تعلق گرفته است. یویوتو روش درمانی جدیدی برای بیماری مالاریا ارائه کرده است. ویلیام کمپل و ساتوشی اومورا نیز موفق شده اند روشی برای مقابله با بیماری هایی ارائه کنند که انگل کرم های گرد به عنوان عامل انتقال آنها شناخته شده است. این یافته ها می تواند راهکار مناسبی برای بیماری هایی باشد که صدها میلیون نفر را به ویژه در فقیرترین کشورهای دنیا تحت تاثیر قرار می دهد.

ویلیام کمپل

وقتی این خبر اعلام شد خواب بودم. ابتدا فکر کردم این تماس تلفنی فقط یک شوخی است. سعی کردم از صحت این خبر مطلع شوم؛ زیرا برایم تصور چنین چیزی ممکن نبود. تصور می کردم جایزه نوبل به گروهی تعلق می گیرد که به طور مشترک درباره یک موضوع بخصوص تحقیق کرده باشند؛ اما وقتی به وبگاه رسمی جایزه نوبل مراجعه کردم مطمئن شدم. در حقیقت من نماینده یک تیم تحقیقاتی هستم که در این زمینه همکاری داشته ایم. از زمانی که این خبر اعلام شده مدام تلفن همراه و تلفن ثابت من زنگ می خورد و تبریک می گویند و این برایم افتخار بزرگی است.

ساتوشی اومورا

از شنیدن این خبر به شدت شگفت زده شده بودم. محققان زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که تحقیقات مهمی انجام داده اند. شاید نتایج تحقیقات من آن قدر تاثیرگذار نباشد که بخواهد به عنوان برنده نوبل انتخاب شود. اما بدون تردید من یکی از خوش شانس ترین محققانی هستم که در حوزه پزشکی قدم های خوبی برداشته ام. به این نتیجه رسیده ام که ارزش داشته است که همه زندگی ام را به شناخت میکروارگانیسم ها اختصاص داده ام. باور دارم میکروارگانیسم ها در طبیعت از اهمیت بسیاری برخوردارند.

یویوتو

از این که تیم تحقیقاتی ابداع روش جدید برای درمان بیماری مالاریا، به عنوان یکی از برندگان جایزه نوبل پزشکی امسال انتخاب شده است بسیار خوشحالم. چینی ها همواره در این آرزو بوده اند که روزی یک محقق چینی بتواند برنده نوبل شود. این نشان می دهد تحقیقاتی که در زمینه این دارو انجام شده بسیار ارزشمند بوده است.

داروی جدید ارائه شده برای درمان بیماری مالاریا می تواند میلیون ها نفر را از خطر مرگ نجات دهد. رسیدن به چنین هدفی بسیار ارزشمند است.

طرح برنده جایزه نوبل شیمی؛ ترمیم دی ان ای چطور و چگونه ؟

نوبل شیمی امسال به سه دانشمندی تعلق گرفت که درباره چگونگی ترمیم دی ان ای در سلول ها مطالعاتی انجام داده بودند توماس لیندال سوئدی از موسسه فرانسیس کریک انگلیس، پل مودریچ آمریکایی از موسسه پزشکی هاروارد هیوز و دانشکده پزشکی دانشگاه دوک و عزیز سانچار محقق ترک تبار از دانشگاه کارولینای شمالی. این جایزه به پاس یافته های جدید این گروه از محققان درباره عملکرد سلول های زنده و استفاده از این یافته ها برای توسعه روش های درمانی جدید در سرطان توسط بنیاد نوبل اعطا می شود. بروز آسیب در دی ان ای همیشگی است. اما مجموعه ای از سیستم های ملکولی به طور دائم بر عملکرد و ساختار دی ان ای نظارت دارد و آن را ترمیم می کند؛ به همین دلیل آسیب وارد شده به ماده ژنتیک انسان به تجزیه شدن آن منجر نمی شود. این گروه از محققان موفق شده اند از چگونگی عمل سیستم های ترمیم کننده در سطح ملکولی نقشه برداری کنند.

توماس لیندال

وقتی برای اعلام این خبر با من تماس گرفتند، خیلی تعجب نکردم؛ زیرا از سال ها قبل نام من به عنوان یکی از برنده های احتمالی نوبل اعلام شده بود. من سال هاست در زمینه بازسازی دی ان ای تحقیق می کنم و یکی از دانشمندان شناخته شده در این حوزه هستم.

اما پرسشی که برایم مطرح شد این بود که آیا ممکن است نتایج به دست آمده از تحقیقات انجام شده درباره چگونگی ترمیم دی ان ای برنده نوبل شود؟ حدود 15 دانشمند در این حوزه مهم تحقیق می کنند و این در حالی است که می توان جایزه نوبل را حداکثر به سه نفر از آنها اهدا کرد که خوشبختانه من یکی از آن سه نفر بودم. نکته مهم این که پس از 67 سال یک محقق سوئدی موفق به دریافت نوبل شیمی می شود.

پل مودریچ

در سفر بودم که این خبر غیرمنتظره را شنیدم. از آنجا که در یک کلبه جنگلی سکونت داشتم، از طریق ایمیل از این خبر مطلع شدم. بسیار هیجان زده بودم! راستش را بخواهید، گوشی تلفن همراهم را خاموش کرده بودم تا این مدت بتوانم فارغ از هر دغدغه ای استراحت کنم.

اعطای جایزه نوبل به فعالیت های تحقیقاتی در حوزه دی ان ای سال ها مغفول مانده بود. این در حالی است که به نظر من فعالیت های تحقیقاتی مهم در زمینه ترمیم دی ان ای سزاوار دریافت چنین جایزه ای بود. این یافته ها کنترل جهش ژنتیک را امکان پذیر می کند.

عزیز سانچار

وقتی از بنیاد نوبل برای اعلام این خبر تماس گرفتند، من خواب بودم و همسرم گوشی تلفن را پاسخ داد. اصلا تصور نمی کردم و انتظار شنیدن چنین خبری را نداشتم. سعی کردم آرامشم را حفظ کنم. تجربه شیرینی بود. از این که نام کشورم ترکیه در فهرست کشورهایی که موفق به دریافت جایزه نوبل شده اند قرار می گیرد، احساس غرور می کنم. یافته ها در زمینه ترمیم دی ان ای می تواند گام بزرگی در زمینه درمان سرطان باشد.

منبع:جام جم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا