حمایت از تولیدات داخلی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان

عبدالرضا مصری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس عنوان کرد: غیر از آنچه که در بحث اقتصاد مقاومتی آمده، ما در قوانین مجلس هم فرصت های زیادی برای گسترش اقتصاد دانش بنیان فراهم کردیم. یک ایراد عمده که در سال های گذشته در کشور ما وجود داشته، شکل گیری ایده تحقیق برای تحقیق و اجرا برای اجرا بوده است. یعنی هیچگاه نتوانستیم بین تحقیق و اجرا پیوندی ایجاد کنیم که آن محقق از روز اولی که به تحقیق می پردازد، آن را با دید چطور اجرایی شدن پیش ببرد. در مجری هم این باور را به وجود نیاوردیم که محقق می تواند او را در اجرای بهتر کار یاری کند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس افزود: ما برای اینکه دست اندرکاران تحقیق را در زمره مجریان قرار دهیم، یک پیوند به وجود آوردیم. لذا در مجلس تصویب کردیم که اساتید محترم دانشگاه ها و کسانی که در زمینه پژوهش فعالند، این حق را دارند که شرکت تاسیس کنند و وام بگیرند. در صورتی که برای سایر مشاغل، این موضوع ممنوع است. یعنی یک کارمند نمی تواند برود وام بگیرد و شغل دیگری برای خود ایجاد کند. در این راستا تسهیلاتی چون استفاده از معافیت های مالیاتی و وام های کم بهره پیش بینی شد که انشاالله اقتصاد دانش بنیان در کشور ما رونق پیدا کند. امیدوارم از فضای به وجود آمده به نحو مطلوبی استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: من به تازگی با مخترعی آشنا شدم که دستگاهی برای افزایش سرعت قطارها با هزینه بسیار کم اختراع کرده است بدون اینکه در شاکله، ایرادی به وجود آید. این جوان 30 میلیون تومان از بانک وام گرفته است. شرکت راه آهن به او گفته که ما سفارش تولید این پروژه را به شما می دهیم اما نداده است. آنها که چنین تعهدی کرده بودند به تعهدشان عمل نکردند، بانک هم چندین برابر آن پول، جریمه کرده است و این محقق هم پولی برای پرداخت ندارد. بنابراین هم ظلم به اقتصاد کشور می شود که باید برود همین دستگاه را با چندین برابر قیمت از خارج بخرد، هم پژوهشگر ضربه می بیند و هم تولیدکننده که باید هزینه بیشتری بپردازد.

مصری تصریح کرد: متاسفانه آن دستگاه پیوند دهنده و الزام آور برای پیوند بین اقتصاد دانش بنیان و مراکز پژوهشی وجود ندارد. امیدواریم خداوند این توفیق را نصیب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بکند که در زمینه ایجاد این پیوند موفق باشد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس  در پاسخ به این پرسش که برای شکل گیری نگاه حمایتی در مسوولان نسبت به اقتصاد دانش بنیان چه باید کرد؟ گفت: من یک نمونه خدمت شما عرض می کنم. یک روز آقای لاریجانی مطرح کرد که چوب بستنی از خارج وارد می شود! همه خندیدند. یک مورد را خود من پیگیری کردم و الان 2.5 سال است که آن را دنبال می کنم. فویلی هست که در کارخانجات تولید سیگار، 20 نخ سیگار داخل آن بسته بندی می شود و سپس در پاکت قرار می گیرد. 40 سال است که این فویل از خارج وارد می شود. تولیدکننده ایرانی با کیفیت به مراتب بهتر آن را تولید کرده است. 2 سال است که انواع و اقسام آزمایشات روی آن صورت گرفته اما آخر سر تبدیل به قرارداد نمی شود. چرا نمی شود؟ چون 4-5 نفر برای خرید آن به خارج می رفتند و هدایایی در کار بوده است. اینها اگر رفع نشود و افراد سرخورده شوند، دیگر من رغبت نمی کنم ورود پیدا کنم چه برسد که دنبال کار پژوهشی باشم. بعد تبدیل می شویم به کشوری که چشم ما دنبال این است کجا، چه می فروشند، برویم و بخریم. اگر بحران نفتی هم پیش آمد و قیمت نفت به 40 دلار رسید، دیگر قدرت خرید را از دست می دهیم و توان تولید داخلی هم که نداریم. من فکر می کنم می بایست این موانع برطرف شود.

وی افزود: اگر در یک سد عظیم، روزنه ای به وجود آید، آن سد را از کار می اندازد. حالا اگر یک سد ساختید که صافی بود، دیگر آبی نگه داشته نمی شود. به اعتقاد من نظام اداری ما همچون یک صافی است که چیزی را نگه نمی دارد. و تا زمانی که نتوانیم نیروها، توانایی ها و لیاقت هایی که داریم، نگهداری کنیم، همچنان محتاج خواهیم بود.

مصری در واکنش به این پرسش که آیا مجلس نباید دستگاه ها را برای حمایت از اقتصاد دانش بنیان مکلف کند؟ خاطرنشان کرد: مجلس چقدر قانون بنویسد؟ هرجایی که فکر می کنید کمبود قانون داریم، دولت لایحه بیاورد تا ما تصویب کنیم. بعد هم قانون زیادی به چه دردی می خورد؟ شما 1000 تا قانون بنویسید برای راهنمایی و رانندگی. ولی می بینید که جلوی چشم شما هر کسی کار خود را می کند. تا سیستم ها اصلاح نشود، اتفاقی نمی افتد. کمااینکه الان چهارتا دوربین گذاشتیم برای ورود به طرح ترافیک و بدون اینکه ماموری باشد کار دارد انجام می شود و عدالت هم برای همه اجرا می گردد.               

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا