شاخص سلامتی کودک فقط با شیر مادر به حد استاندارد می رسد

دکتر خلیل فریور در سمینار « حمایت و ترویج تغذیه با شیر مادر در بیمارستان های دوستدار کودک » افزود: شیر مادر یک هدیه الهی و معجزه است.این متخصص اطفال اظهار کرد: لازم است تغذیه همه کودکان سالم، بیمار، نارس و حتی کودکان بستری در بخش های مراقبت ویژه (NICU) فقط از شیر مادر باشد.

وی همچنین بهترین جایگزین شیر خشک را تغذیه از شیر مادر دیگر دانست و افزود: این موضوع در کاهش مرگ و میر نوزادان تاثیر چشمگیری دارد.فریور، دوشیدن شیر مادر به دفعات مکرر و تخلیه سینه را در ساعات اولیه شیردهی همانند یک برنامه زمان بندی شده معرفی و تصریح کرد: این کار موجب افزایش شیر مادر، تغذیه نوزاد و برقراری پیوند عاطفی بین مادر و نوزاد می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز نقش شیر مادر را درسلامت و کاهش خطر بیماری های واگیر و غیرواگیر، کاهش مرگ و میر نوزادان، تامین بهترین تغذیه، ارتقای ضریب هوشی کودکان و کاهش سرطان سینه نه تنها برای مادران شیرده بلکه در کودک شیرخوار بسیار موثر خواند.
دکتر غلامحسین صدری افزود: برنامه حمایت و ترویج تغذیه با شیر مادر در بیمارستان های دوستدار کودک بمنظور ارتقای سلامت و وضعیت رشد و تغذیه کودکان از طریق افزایش تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماه اول زندگی و تداوم شیر مادر تا پایان دو سالگی اجرا می شود.
وی گفت: اجرای اقدامات 10 گانه بیمارستان های دوستدار کودک برای موفقیت در شیردهی، خاتمه دادن به توزیع رایگان و ارزان قیمت جانشین شونده های شیر مادر در بیمارستان ها و تقویت خط مشی حفظ سلامت کودکان با کمک بیمارستان از جمله این برنامه هاست.
صدری افزود: مسئول ساختن و آماده کردن مادران برای شیردهی، تغییر روش های نادرست بیمارستانی و بکارگیری اطلاعات روز در زمینه تغذیه با شیر مادر نیز از مهمترین راهکارهای اجرای این برنامه در بیمارستان های دوستدار کودک است.
وی تقویت اجرای 10 اقدام و گسترش آن در بیمارستان های واجد شرایط، گسترش اقدامات بیمارستان های دوستدار مادر، ترویج زایمان طبیعی و ایمن، تقویت واحدهای مشاوره شیردهی، آموزش دستیاران و دانشجویان در دوران تحصیلی و حین خدمت و ایجاد مکان های مناسب برای شیر دهی در اماکن عمومی مانند فرودگاه ها و فروشگاه ها را از برنامه های آینده برای حمایت از ترویج تغذیه با شیر مادر عنوان کرد.
بر اساس این گزارش، سمینار حمایت و ترویج تغذیه با شیر مادر در بیمارستان های دوستدار کودک از روز سه شنبه 20 مهر در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز شده است و پس از سه روز برگزاری فردا به کار خود پایان می دهد.
مهارت های برقراری ارتباط، ترویج تغذیه با شیر مادر در دوران بارداری، نگرانی های مربوط به سلامت مادران، چگونگی شیردهی و حمایت مداوم از مادران شیرده از جمله موضوع های بررسی شده توسط اساتید و متخصصان گروه های نوزادان، اطفال، زنان و زایمان و گوارش اطفال در این سمینار است.
شیر مادر، نخستین خوراک نوزاد تازه به دنیا آمدهٔ انسان است پیش از آنکه بتواند مواد خوراکی دیگر را بخورد یا هضم کند.
سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که در شش ماه نخست، نوزاد تنها از شیر مادر بخورد که البته اگر آمادگی آن دیده شد کم کم مواد جامد هم افزوده شود.
در دین اسلام نیز تغذیه نوزاد با شیر مادر مورد اهمیت است بطوریکه در چند آیه از قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا