افزایش سهم بودجه پژوهش به یک درصد تولید ناخالص ملی در برنامه ششم توسعه

فرهادی عصر امروز در جلسه معاون اول رییس‌جمهور با روسای دانشگاه‌ها ،‌ شهرک‌ها و پارک‌های علم و فناوری منتخب با بیان این که این جلسه با دغدغه پیشرفت علمی و دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان برگزار شده است اظهار کرد: منابع طبیعی در منطقه ما موجب پیشرفت نشده است.

وی همچنین گفت:‌ اما منابع انسانی و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان همواره موجب پیشرفت می‌شود. در دولت هم، به مسأله اقتصاد دانش بنیان توجه شده است و وزارت علوم بیش از یک دهه است که به علم و فناوری توجه و به سمت ایجاد دانشگاه های کارآفرین حرکت کرده است.

وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه بسیاری از کشورها سالهاست که به سمت دانشگاه های کار آفرین رفته اند خاطرنشان کرد: در کشور ما یکی دو سال است که دانشگاه کارآفرین مورد توجه قرار گرفته است . اثربخشی در بازار کار ، رونق کسب و کار و تقاضا محور کردن آموزش عالی از شاخص های یک دانشگاه کار‌آفرین است و باید توجه بیشتری به این دانشگاه‌ها شده، ساختارها و برنامه های آموزشی اصلاح شود. در این رابطه ما از حمایت های دولت هم برخوردار بوده ایم و معاون اول رییس‌جمهور توجه زیادی به این حوزه داشته است.

وزیر علوم در ادامه با بیان این که به دلیل تحریم‌ها و نوسانات ارزی، آزمایشگاه‌ها و زیرساخت‌های کشور دچار مشکل شده است افزود: باید اکنون به فکر نوسازی ، بهسازی و تکمیل آزمایشگاه و زیرساخت های علمی بود. علاوه بر این پارک های علم وفناوری که در این اواخر ایجاد شده اند زیرساخت کاملی نداشته و دچار مشکل هستند.

فرهادی در ادامه افزو: ما اکنون منابع مالی خوبی در اختیار نداریم. البته در برنامه شش توسعه قرار است سهم بودجه پژوهش به یک درصد تولید ناخالص ملی افزایش یابد که امیدواریم این سهم در نهایت به چهار درصدی که مقام معظم رهبری اشاره کردند برسد.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه گذاری در این حوزه افزود:‌ دیپلماسی علمی نیز یکی دیگر از نیازهای ما است. البته بعد از توافق هسته‌ای اقبال کشورها برای همکاری علمی با ما روز به روز بیشتر شده است. اکنون ما با فرانسه تحقیقات مشترک داریم و قرار است این همکاری ها توسعه یابد. در این زمینه به تسهیلات بیشتری نیازمندیم.

به گزارش ایسنا، فرهادی در پایان با بیان این که به دنبال کیفی سازی برنامه های درسی هستیم خاطرنشان کرد: حضور شرکت‌های بین‌المللی در پارک های علم و فناوری یکی از نیازهاست. همچنین ایجاد فرصت مطالعاتی در محیط های صنعتی باید افزایش یابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا