واقعیت افزوده در کتاب‌های رنگ‌آمیزی کودکان

اگرچه درمقایسه با تلویزیون و برنامه‌های ویدیوئی یک جعبه مداد رنگی خیلی جذاب نیست اما یک کتاب رنگ‌آمیزی و یک جعبه مداد رنگی ممکن است فرصتی برای شکوفایی خلاقیت‌های کودکان باشد. این کتاب رنگ آمیزی می‌تواند به کمک واقعیت‌ افزوده شخصیت‌های مجازی را در صفحات سه بعدی نمایش دهد.

در این برنامه شخصیت‌های رنگی و مورد علاقه کودکان، مانند تصویر یک فیل می‌تواند روی تبلت یا گوشی هوشمند توسط برنامه‌های نقاشی رایانه‌ای ظاهر شود. این برنامه با توجه به رنگ‌آمیزی کودک و به صورت بلادرنگ رنگ‌ها را در تصویر فیل متحرکی که در صفحه سه بعدی دستگاه وجود دارد، پر می‌کند و به صورت تصاویر یکپارچه و قابل مشاهده ارائه می‌کند.

این برنامه با تمرکز کردن روی فعالیت‌های مرسوم رنگ‌آمیزی و همچنین ارائه یک پوشش دیجیتال جادویی باعث افزایش سرگرمی کودکان می‌شود.

پژوهشگران در آزمایشی که از بزرگسالان به جای کودکان به عمل آوردند، دریافتند که طبق گفته بسیاری ازکاربران این برنامه انگیزه آنها برای رنگ‌آمیزی را افزایش می‌دهد و همچنین 80 درصد از آنها با این برنامه حس نزدیکی بیشتری به شخصیت‌های نقاشی پیدا کردند.

این کار به عنوان ابتکاری به نام «تقویت خلاقیت» معرفی شده است که با کاربرد واقعیت افزوده خلاقیت کودکان را در حین بازی افزایش می‌دهد و اگرچه این کار تحقیقاتی در حال حاضر فقط در اختیار مخاطبان علمی برای بررسی‌های بیشتر قرار گرفته است، اما محصول این تحقیقات قرار است در اوایل سال به صورت سراسری منتشر شود.

رابرت دابیلیو سامنر پژوهشگر اصلی  و مدیر گروه انیمیشن و گرافیک تعاملی در این باره می‌گوید: واقعیت افزوده می‌تواند پلی بین دنیای واقعی و تجربه دیجیتال به وجود بیاورد و به کاربران اجازه ‌دهد تا از قوه تخیل خود استفاده کنند و خلاقیتشان را افزایش دهند. او می‌گوید: ما بسیار هیجان زده هستیم که توانسته‌ایم با ارائه این فناوری به یک پیشرفت علمی دست یابیم.

با ارائه این تجربه جدید، پژوهشگران برای اولین بار شخصیت‌های مجازی سه بعدی‌ متحرک ساختند و سپس از نرم‌افزارهای ویژه برای دو بعدی سازی و ارائه کاراکترهای جدید در کتاب رنگ‌آمیزی استفاده کردند. این برنامه با کمک دستگاهی که دارای یک دوربین مشاهده برای کاربر و یک کتاب رنگ‌آمیزی است عمل می‌کند و به طور خودکار شخصیت‌هایی را که کاربر رنگ می‌کند را پیدا کرده و به صورت سه بعدی نشان می‌دهد. همچنین این برنامه تمام رنگ‌هایی که کودکان برای رنگ کردن تصویر دو بعدی استفاده می‌کنند را برای نمایش کاراکترهای سه بعدی استفاده می‌کند و هردو منطقه نمایشی در طراحی تصاویر دو بعدی و ارائه تصاویر سه بعدی در این کتاب غیر قابل روئیت هستند.

سامنر در این باره می‌گوید: تصمیم گیری در مورد اعمال رنگ‌آمیزی در منطقه بسته یکی از مشکلاتی بود که حل شد. انعکاس رنگ‌های انتخابی توسط کاربر کار ساده‌ای نیست چرا که الگوی رنگ‌های مورد استفاده در نمایش صورت ‌کاراکترها برای نمایش پشت سر کاراکترها مناسب نخواهد بود. علاوه بر این رنگ‌ها باید پیوستگی داشته باشند، تا هیچ درزی در بین نواحی قابل مشاهده و مسدود و یا بخش‌های مختلف بافت قابل مشاهده دیده نشود. رویکرد پژوهشگران در این مطالعه ایجاد یک « نقشه جستجو» برای هر کاراکتر بود به طوری‌ که که پیکسل‌های بخش‌های مسدود را با پیکسل‌های مربوط به بخشی که برای کاربر قابل مشاهده است منطبق کند. تست کاربران نشان داد که این روش نتایج بهتری را نسبت به روش‌های ساده مثل انعکاس فراهم می‌کند. مهم تر این که، روش نقشه جستجو باعث می‌شود فرآیند رنگ‌آمیزی سریع‌تر انجام گیرد.

به دلیل این که کتاب‌های چاپی کاملا صاف نیستند و با رنگ‌آمیزی کاربران می‌توانند خم شوند، تیم تحقیقاتی یک روش ردیابی سطح متغیر برای نظارت بر تغییرات سطح و برای حفظ شخصیت مجازی نمایش داده شده در صفحه نمایش دستگاه متناسب با صفحات کتاب را ایجاد کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا