معرفی تکنولوژی تشخیص شرایط غیرعادی رانندگان

یک مخترع نوجوان که تنها سیزده سال سن دارد موفق به ساخت و ارائه تکنولوژی جدیدی شد که با کمک آن می توان به سرعت و از طریق بررسی و مشاهده مردمک چشم افراد ، نسبت به شناسائی رانندگان که در حالت عادی نبوده و تحت تاثیر مواد مخدر یا الکل قرار دارند ؛ اقدام کرد . گفتنی است این اختراع از این نظر اهمیت دارد که در حال حاضر در سراسر دنیا پلیس راهنمائی رانندگی برای بررسی شرایط رانندگان ، نسبت به انجام آزمایش تنفسی از آن ها اقدام می کند که این روش اگر چه در مورد مصرف الکل قابل استفاده است ، اما توانائی تشخیص مصرف مواد مخدر توسط راننده را نداشته و به همین دلیل دارای نقص است .

این مخترع جوان که کریشنا ردی Krishna Reddy نام داشته و سیزده سال سن دارد ساکن منطقه Wichita Falls تگزاس ایالات متحده آمریکا است . دستگاه ساخته شده توسط وی مجهز به ابزار ویژه ای است که به راحتی قادر به تشخیص و شناسائی هر نوع حالت غیر عادی در رانندگان است که ناشی از مصرف الکل ، مواد مخدر ، داروهای آرام بخش و یا هر داروی خواب آور بوده و ماموران پلیس با استفاده از این دستگاه طی مدت زمان چند دقیقه می توانند نسبت به بررسی شرایط رانندگان اقدام کننند .  

در این دستگاه یک دوربین دیجیتال ، یک چراغ قوه ویژه موسوم به snakehead flashlight و دستمال کاغذی است . نحوه عملکرد دستگاه فوق الذکر نیز به این صورت است که نور به صورت مستقیم توسط چراق تعبیه شده در دستگاه به چشمان راننده تابیده شده و به مردمک چشم هدایت می شود . از تمامی این مراحل توسط دوربین دیجیتال تصویربرداری شده و نحوه انقباض و جمع شدن مردمک چشم راننده بررسی می شود . در ادامه این تصاویر توسط نرم افزار ویژه ای که توسط این نوجوان نوشته شده است ، تجزیه و تحلیل شده و عملکرد مردمک و نحوه واکنش آن مورد انالیز قرار خواهد گرفت . مقایسه این تصاویر با بانک اطلاعاتی موجود در کاکپیوتر ، به سادگی می تواند شرایط راننده را از نظر مصرف مواد غیر مجاز اعلام کند . در خاتمه لازم به توضیح است که این اختراع پیش از این در مسابقات سالانه دانشمندان برتر جوان آمریکا America's Top Young Scientist and شرکت کرده و به عنوان یکی از ده طرح برتر شناخته شده است . گفتنی است مبلغ 25 هزار دلار به عنوان جایزه و به منظور تکمیل این پروژه از سوی مسئولان مربوطه در اختیار این نوجوان قرار گرفته است . مرحله پایانی این دوره از رقابت ها که در آن نه طرح دیگر در کنار دستگاه ساخته شده توسط کریشنا ردی حضور دارند ، در روزهای 12 و 13 اکتبر ( برابر با 20 و 21 مهر ماه ) برگزار می شود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا