برای احیای دریاچه ارومیه 12 میلیارد مترمکعب آب در طی 10 سال نیاز است

سیناپرس: مهندس سید مرتضی موسوی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به راهکارهای در دست اجرای ستاد احیای دریاچه ارومیه برای نجات این دریاچه گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه، راهکارهایی را برای احیای این دریاچه به کارگروه ملی و هیات دولت پیشنهاد کردند و این راهکارها مورد تصویب قرار گرفته است. از جمله این راهکارها، رهاسازی بخشی از آب سدهای در حال بهره برداری حوضه دریاچه ارومیه طی ماه های بهمن و اسفند سال جاری و فروردین سال 94 است. اینکه این آب ها از کدام سدها و به چه مقداری رها شود، مشخص شده است. آورد آب این سدها هرچه بیشتر باشد، میزان خروجی آب هم به همین تناسب افزایش خواهد یافت.

 

موسوی افزود: در حال حاضر رقم 176 میلیون مترمکعب آب برای این کار در نظر گرفته شده است که از مجموع سدهای استان آذربایجان غربی برای دریاچه رهاسازی می شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بهم‌پیوسته حوضه آبریز دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: راهکار دیگری که برای نجات دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده، کاهش 8 درصد مصرف آب کشاورزی در این حوضه است که طی 5 سال این عدد به 40 درصد خواهد رسید. در حال حاضر میزان مصرف آب کشاورزی در کل حوضه آبریز دریاچه ارومیه حدود 4 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب است و با کاهش 40درصدی، حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون مترمکعب از آب مصرفی این بخش کاسته خواهد شد، بدون اینکه آسیبی به سطح زیر کشت کشاورزی و میزان تولیدات کشاورزی وارد شود. بنابراین با تمهیدات پیش بینی شده جهت به کار گیری تجهیزات نوین آبیاری و افزایش راندمان آبیاری، هیچ نگرانی برای کشاورزان وجود ندارد بلکه این میزان صرفه جویی با کاهش تلفات آب آبیاری میسر می شود.

وی با بیان اینکه از دیگر راهکارهای در نظر گرفته شده می توان به انتقال آب از حوضه های مجاور اشاره کرد، گفت: امیدواریم با اعتبارات خوبی که برای نجات دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده است، بتوانیم این راهکارها را جامه عمل بپوشانیم.

موسوی در پاسخ به این پرسش که دریاچه ارومیه برای رسیدن به تراز اکولوژیکی، چه حجم آبی نیاز دارد؟ تصریح کرد: تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه 1274.1 متر است. تا این تراز بالغ بر 3.5 متر فاصله داریم. برای رسیدن به تراز اکولوژیک در حال حاضر چیزی در حدود 12 میلیارد مترمکعب آب نیاز داریم. پیش بینی شده که در طی 10 سال با اجرایی شدن طرح و برنامه های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه، این 12 میلیارد مترمکعب آب تامین شود و پس از این مدت، دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیک برسد.

مدیرکل دفتر مدیریت بهم‌پیوسته حوضه آبریز دریاچه ارومیه با بیان اینکه هیچ نگرانی از بابت رهاسازی آب پشت سدها برای تامین آب شرب شهروندان وجود ندارد، تاکید کرد: خوشبختانه در سال آبی جاری میزان بارش ها در حوضه دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته و درازمدت، از وضعیت بهتری برخوردار است. از سال 76 به بعد، سالانه 30 تا 40 سانتیمتر از تراز آب دریاچه ارومیه کاسته شده است اما امسال برای اولین بار نه تنها تراز آب کم نشده بلکه 2 سانتیمتر هم نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. بنابراین وضعیت بارش ها خوب بوده و همین الان  ذخیره آب پشت سدهای حوضه، حدود 80 میلیون مترمکعب نسبت به سال قبل زیادتر شده است.   

وی در پایان اظهار داشت: رهاسازی آب سدها با توجه به افزایش بارش و نیز برنامه کاهش 8 درصدی مصرف آب کشاورزی، کاملا حساب شده صورت گرفته است و جای هیچ گونه نگرانی برای تامین آب شرب، صنعت و حتی کشاورزی وجود ندارد.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا