بیماری های قلبی و عروقی در انتظار زنان سیگاری

دکتر سپیده سخنور روز یکشنبه به مناسبت هفته ملی سلامت زنان در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینکه مصرف سیگار و حتی مواد مخدر صنعتی از سوی زنان در سال های اخیر در مقایسه با سال های گذشته تفاوت چشمگیری یافته است، افزود: زنان و دختران به دلایل مختلفی نظیر مدگرایی و تجمل گرایی و لاغر شدن به استعمال دخانیات اقدام می کنند که این علاوه بر زیان بر قسمت های مختلف بدن به قلب نیز آسیب جدی وارد می کند.
وی یادآوری کرد: هر روز بر مصرف کنندگان سیگار در بین زنان افزوده می شود و این در حالی است که این قشر مهم و تاثیر گذار جامعه و خانواده از مضرات خطرناک سیگار اطلاع کافی ندارند و این کار را ادامه می دهند.
سخنور بیان کرد: به لحاظ آناتومی سایز عروق قلبی ( شکل عروق خون رساننده قلب زنان) در مقایسه با مردان کوچکتر بوده و در نتیجه با مصرف میزان کمتری از سیگار به طور مشابهی به نسبت مردان دچار تنگی عروق می شوند که مصرف چهار نخ سیگار در مردان اثرات مشابه با مصرف یک نخ سیگار در زنان دارد.
وی تاکید کرد: بررسی های نشان می دهد مصرف روزانه چهار نخ سیگار در مردان به مرور زمان فرد را در معرض ابتلا به تصلب شرایین (مسدود شدن رگهای خونی) قرار می دهد و این مهم در زنان به ازای استعمال یک نخ سیگار به صورت مداوم در روز بروز می کند.
وی بیان کرد: مصرف کنندگان به ویژه زنان در معرض خطر باید به این موضوع مهم توجه داشته باشند که مصرف دخانیات از جمله سیگار منجر به حملات قلبی و آسیب جدی به عضله قلب می شود که حتی اقدامات درمانی و عمل های جراحی مختلف نیز نمی تواند این عضو مهم بدن را به حالت اولیه بر گرداند.
این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بر لزوم فرهنگ سازی، تغییر زندگی و آگاه سازی اقشار مختلف مردم به خصوص افراد در معرض این آسیب تاکید کرد.
سخنور همچنین با بیان اینکه سن شروع ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در زنان در مقایسه با مردان متفاوت است، ابراز کرد: این نوع بیماری بیشتر در سنین 60-55 سالگی بعد از سن یائسگی در زنان به دلیل کاهش هورمون های زنانه که نقش محافظت کننده ای در برابر ابتلا به بیماری دارد، ظهور و بروز می کند.
وی اظهار کرد: زنان پس از سنین یائسگی به دلیل افزایش فشار خون مستعد ابتلا به بیماری قلبی و عروقی هستند و برای اطمینان خاطر باید تحت نظر پزشک باشند.
سخنور خاطرنشان کرد: متاسفانه بیماری پرفشاری خون به قاتل خاموش لقب گرفته و افراد آگاهی چندانی از بیماری خود ندارند و معمولا به واسطه سایر بیماریها تشخیص داده می شود. 
تصلب شرایین یا آترواسکلروزیس (Atherosclerosis) –سخت و باریک شدن رگ های خونی – بسیار آرام و خاموش پیشرفت کرده و آرام آرام موجب مسدود شدن رگ های خونی شده و جریان خون را با مشکل مواجه می کند.
تصلب شرایین یکی از دلایل اصلی حمله های قلبی، سکته و بیماری عروق محیطی است که به طور عمومی بیماری های قلبی-عروقی نامیده می شوند.
بیماری های قلبی- عروقی یکی از اصلی ترین علل مرگ در سراسر جهان به شمار می رود.
هفته ملی سلامت بانوان ایران از 16 الی 22 مهرماه با عناوین سلامت زنان ،سلامت نسل امروز و آینده – سلامت زنان ،سلامت خانواده ها – شادابی زنان ، شادکامی خانواده، نشاط اجتماعی – سلامت قلب زن، سلامت قلب خانواده – محیط کار سالم، سلامت زنان شاغل – جامعه سالم، سلامت اجتماعی زنان – زنان سالم، پیشگامان مراقبت از خود و اعضای خانواده برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا