استفاده گسترده از راکت های ماهواره بر فوق سنگین در روسیه

سینا پرس : آلکساندر کریلین Alexander Kirilin یکی از سرمایه گذاران اصلی بخش خصوصی در پروژه توسعه راکت های فضائی روسیه اعلام کرد :  " هیاتی از مقامات عالی رتبه آژانس فضائی روسیه در نظر دارند با تشکیل جلسه ای فوری درباره آینده استفاده از راکت های فضائی پیشرفته فوق سنگین جهت ماموریت های فضائی این سازمان تصمیم گیری کنند ."

 گفتنی است این راکت ها توسط تولید کننده های متعددی عرضه و ارائه می شوند .

وی در ادامه خاطر نشان کرد : " انتظار می رود با توجه به اهمیت بسیار زیاد این موضوع ، تیمی از دانشمندان و کارشناسان فنی آژانس فضائی روسیه در اسرع وقت تشکیل جلسه داده و با بررسی همه جانبه سیستم ها و ویژگی های فنی و ساختاری راکت های فضاپیمای فوق سنگین ، نسبت به انتخاب بهترین و کاربردی ترین آن ها اقدام کنند ."

آلکساندر کریلین همچنین به شبکه های خبری اعلام کرد : " شرکت پژوهشی تحت نظر من اخیرا جزئیات طرحی را در اختیار سازمان فضائی روسیه قرار داده است که بر اساس آن از سوخت مایع مبتنی بر گاز طبیعی به عنوان نیروی محرکه راکت های فضاپیما استفاده خواهد شد . در این پروژه ما با شرکت فضائی Khrunichev همکاری می کنیم و طرف قرارداد ما موظف به طراحی و تهیه بوستر های کمکی این موتور های محرکه جهت استفاده در راکت های ماهواره بر است . "

این مقام ارشد فضائی روسیه در بخش خصوصی  که مدیریت شرکت تولید قطعات فضاپیما و راکت های فضائی Samara  را نیز بر عهده دارد در ادامه اظهاراتش افزود : " حرکت های بعدی ما بستگی مستقیم به تصمیم گیری و سیاست های اجرایی سازمان فضائی روسیه داشته و ما در انتظار نظر آن ها هستیم . "

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان فضائی روسیه ، انتظار می رود پروسه طراحی ، ساخت و استفاده از راکت های فضاپیما و ماهواره بر فوق سنگین که قابلیت جا به جائی محموله هایی با وزن زیاد را خواهند داشت ، از سال آینده میلادی ( 2016 ) آغاز شده و در برنامه ای دراز مدت تا سال 2025 تداوم داشته باشد .  این ایده از ژانویه گذشته مطرح شده و اولگ اوستاپنکو Oleg Ostapenko ریاست پیشین سازمان فضائی روسیه  در این رابطه اعلام کرده بود : " در این پروژه دو مبحث مهم مد نظر قرار دارد . نخستین مرحله ، طراحی و ساخت راکت های دو مرحله ای که توانائی انتقال محموله هائی با وزن 70 الی 80 تن را به فضا داشته باشند و در برنامه دراز مدت خود نیز هدف ما دستیابی به تکنولوژی ساخت و طراحی راکت هائی با قابلیت حمل محموله هائی با وزن 190 تن است . "

بر اساس اظهارات این مقام پیشین سازمان فضائی روسیه ، این فضاپیماها احتمالا از سوخت ترکیبی از اکسیژن ، هیدروژن و kerosene استفاده خواهند کرد . به این ترتیب،  به نظر می رسد استفاده از سوخت متان برای راکت های ماهواره بر و فضاپیما هنوز عملی و امکان پذیر نبوده و  زمان زیادی برای دستیابی به این تکنولوژی باقی مانده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا