فناوری های ضروری برای اقامت در مریخ

 سیاره زمین مملو از اخبار جدید درباره سیاره مریخ شده است. ناسا از وجود جریان آب بر روی سطح مریخ خبر داده است.اما بسیاری از سوالات درباره مریخ همواره برای انسان ها بدون جواب مانده است. از جمله سوالاتی که برای انسان ها در باره مریخ مطرح شده است این است که آیا وجود آب مایع در مریخ به معنای وجود حیات در این سیاره است؟آیا گیاهان می توانند در آن جا رشد پیدا کنند؟ آیا می توان آب موجود در مریخ را به اکسیژن قابل استنشاق تبدیل کرد؟

برای سکونت و زندگی انسان ها در مریخ، چند شرط اساسی نیاز است. اول این که دمای هوای مریخ به شدت پایین است به طوری که میانگین دما در این سیاره در بیش تر مواقع منفی 80 درجه فارنهایت (برابر با منفی 26 درجه سانتی گراد) است. به این ترتیب انسان ها برای حل این مشکل و زندگی در آنجا یا باید به دنبال راهی برای گرم تر کردن آب و هوای این سیاره باشند یا به طور کلی آب و هوای این سیاره را تغییر بدهند. یکی از راهکار های عجیب و البته نه چندان دور از ذهنی که در زمینه حل این مشکل مطرح شده است انفجار بمب اتم در دو قطب سیاره مریخ است که تا بررسی و تصمیم گیری برای عملی کردن یا صرف نظر از این تئوری راه درازی باقی است.

شرط دوم وجود پناهگاه، غذا و اکسیژن قابل تنفس کردن برای انسان های وارده به این سیاره است که هم اکنون دانشمندان در حال تلاش برای مرتفع کردن این دسته از نیاز های بشری در این سیاره هستند. تئوری های مطرح شده در زمینه حل این مشکلات به شرح زیر است:

ساخت پناهگاه با استفاده از چاپگر سه بعدی: اخیرا ناسا بر منبای این تئوری از افراد و شرکت ها مختلف دعوت کرده است که با استفاده از مواد موجود در مریخ به تولید پناهگاه بپردازند. جایزه برنده این رقابت نیز 25 هزار دلار خواهد بود.

کشاورزی در مریخ: مطمئنا از نیاز های اولیه انسان، نیاز به مواد غذایی است که ناسا برای برطرف کردن این نیاز کشاورزی در مریخ را پیشنهاد کرده است.

برگ های مصنوعی تولید کننده اکسیژن: کپسول های اکسیژن نمی توانند اکسیژن مورد نیاز یک عمر را برای انسان تامین کنند پس باید برای حل این مشکل راه دیگری اندیشید. دانشمندان برگ های مصنوعی را پیشنهاد کرده اند که می تواند با استفاده از نور و آب به تولید اکسیژن بپردازد.

چاپ ابزار دلخواه در فضا: می توان ابزار مورد نیاز فضانوردان و ساکنان مریخ را با استفاده از چاپگر های سه بعدی در مریخ تولید کرد.

ساخت سفینه هایی به شکل بشقاب پرنده: یکی از طرح های بسیار مفید برای بقا در مریخ استفاده از دستگاه هایی به شکل بشقاب پرنده برای جا به جایی است زیرا این سازه ها مصرف انرژی اندک و ساختار حرکتی 360 درجه ای خواهند داشت.

تولید غذا با استفاده از چاپگر سه بعدی: دانشمندان به تازگی موفق به ساخت مواد ژل مانندی به نام هیدروکلوئید شده اند که می توانند به بافت ها و مزه های دلخواه تغییر پیدا کنند. این مواد می توانند با استفاده از چاپگر سه بعدی به تولید غذای مناسب ساکنان مریخ بپردازند.

 

مترجم: احسان محمدحسینی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا