مفهوم علم در ایران با توهم همراه است

نشست بررسی چالش های توسعه علمی در ایران در دو بعد مفهوم مهم توسعه و علم و تحولات مربوط به آن در دانشگاه صنعتی اصفهان بررسی شد.در این نشست رضا منصوری استاد دانشگاه صنعتی شریف با ارائه مثال هایی از روند پیشرفت علم و توسعه علمی کشور در قرون گذشته، به بررسی ابعاد مختلف توسعه علمی در کشور پرداخت.

وی با انتقاد از کمبود بودجه پژوهش و تحقیقات در کشور به ذکر چند نمونه از تجربیات شاخص علمی گذشته و مقایسه آن با وضعیت فعلی کشور پرداخت و افزود: حضور بیش از یکصد منجم ابزارساز از مناطق مختلف در گذشته در رصدخانه مراغه از افتخارات علمی ایران است که در شرایط کنونی چنین امکانی وجود ندارد.
منصوری دستیابی به توسعه کلی به شیوه پیاده سازی یک علم به تنهایی را توهم دانست و به تشریح موضوعاتی چون ماندگاری در توهم، عصر گذار به آگاهی در دانشگاه تهران، عصر گذار به آگاهی در پژوهش و کیفیت دانش آموختگان پرداخت.
این محقق علم فیزیک و کیهان شناسی به بخشی از اساسنامه این دانشگاه در 50 سال گذشته اشاره کرد و گفت: داشتن مدرک دکترا به تنهایی، حتی اگر از بهترین دانشگاه های دنیا اخذ شده باشد برای رسیدن به مقام استادی در دانشگاه ها کافی نیست.
دکتر منصوری در ادامه به بیان بخشی از موضوعات کتاب 'سندرم دوره نقل: چالش ها!' پرداخت و بیان کرد: مجموعه نابهنجاری های ناشی از تصور سطحی از مفهوم مدرنیته و علم، آموزشگاه به جای پژوهشگاه و دانشگاه، پدیده دانشمند سیاسی و رسانه ای و محفلی و همچنین رایج شدن انتحال و نبود هنجارهای اخلاقی علم از جمله مهم ترین موضوعات بررسی شده در این کتاب است.
استاد دانشگاه صنعتی شریف با تأکید بر این که حل این سندرم نیاز به زمان دارد افزود: متأسفانه در ایران در مفهوم علم دچار توهم کامل هستیم.
وی در ادامه با ارائه چالش های گوناگون در سطوح مختلف علم تصریح کرد: علاوه بر چالش ها در سطوح سیاست های ملی، وزارتی، دانشگاهی و پژوهشگاهی، با چالش هایی تاریخی نیز مواجه هستیم که توهم در شناخت مفهوم علم، توهم در شناخت مفهوم دانشگاه و ابهام در شناخت از خود و قیاس به غیر از جمله مهم ترین آنها است.
استاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه برنامه ریزی راهبردی درصورت قیاس به غیر ناموفق خواهد بود، به طرح سؤالاتی در زمینه برنامه ریزی راهبردی پرداخت.
در ابتدای این نشست مدیر دفتر برنامه ریزی راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان با ارائه گزارشی از روند اقدامات صورت گرفته و در حال انجام در راستای طرح تدوین برنامه تحول این دانشگاه، از ایجاد فضای مناسب در این زمینه ابراز خرسندی کرد.
دکتر بهروز ارباب شیرانی افزود: در این باره تاکنون بیش از 90 جلسه، یک هزار و 300 نفرساعت کار و 280 نفر ساعت کارگاه آموزشی در قالب های مختلف برگزار شده است.
در ادامه این نشست اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان به طرح پرسش های خود در رابطه با طرح تدوین برنامه تحول این دانشگاه پرداختند.
این نشست به همت دفتر برنامه ریزی راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان و در راستای تدوین طرح تحول این دانشگاه برگزار شد. به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان ، دانشگاه صنعتی اصفهان فعالیت خود را از سال 1356 آغاز کرده و اکنون با حدود 12 هزار دانشجو و 500 عضو هیات علمی یکی از دانشگاه های برتر کشور است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا