زعفران ایران در سطح ژنتیک ملکولی شناسایی می شود

دکتر سید مهدی زیارت نیا، مجری طرح «بررسی خصوصیات مولکولی و بیو شیمیایی ژن های درگیر در بیوسنتز زعفران ایرانی» به مهر، با بیان اینکه کشور ما به عنوان بزرگترین تولید کننده زعفران دنیاست، گفت: بر اساس آمار سال ۱۳۹۲ جهاد کشاورزی، ما توانسته ایم در حدود ۳۰۰ تن زعفران را طی یک سال تولید کنیم.

وی با تاکید بر اینکه یک کشور با این پتانسیل در زمینه تحقیقات زعفران در جنبه های مختلف ضعیف عمل کرده است، خاطرنشان کرد: تا کنون ما در مسائل زراعی و گسترش گیاه فعالیت های خوبی انجام داده ایم که منجر به افزایش تولید شده است ولی  هیچگاه در زمینه تحقیقاتی وارد نشده ایم.

به گفته وی، ایران به عنوان قلب زعفران دنیا در سال های اخیر شناخته شده ولی اشکال اینجاست که تولیداتمان به روش سنتی بوده و در زمینه های تحقیقاتی غیر از زراعی فعالیت آن چنانی نداشته ایم.

زیارت نیا با بیان اینکه اسپانیا هم در کنار ایران به عنوان  تولید کننده زعفران در دنیاست، گفت: با وجود اینکه این کشور سالانه یک تن زعفران تولید می کند ولی از دید مولکولی، خصوصیات ژنتیکی زعفران را مورد بررسی قرار داده است.

وی تاکید داشت: بیش از سه دهه است که پژوهشگران در این پژوهشکده، فعالیت های خود را در زمینه تحقیقات مولکولی زعفران شروع کرده اند تا در نهایت زعفران به عنوان یک مرجع شناخته شود. وی با تاکید بر اینکه در راستای اقتصاد مقاومتی باید خام فروشی را کنار بگذاریم و به فکر محصولات فراوری شده باشیم، اظهار داشت: اکنون درحدود ۱۰ سال است که با روش های نوین وارد مقوله زعفران شده ایم تا بتوانیم اطلاعات ژنتیکی زعفران را بدست بیاوریم.

وی با اشاره به طرح اجرایی برای شناخت خواص ژنتیکی زعفران گفت: اکنون طرحی برای بررسی خصوصیات مولکولی و بیوشیمیایی ژن های درگیر در بیوسنتز کروسین زعفران ایرانی را در دست بررسی داریم تا در نهایت زعفران به عنوان یک مرجع شناخته شود.

زیارت نیا با بیان اینکه زعفران دارای ۳ ترکیب شناخته شده  شامل  عامل رنگ(کروسین)، عطر و بو( صافرانال) و طعم( پیکروکروسین)  است، اظهار داشت: کروسین، مهم ترین عامل ترکیبات زعفران است که خواص دارویی از جمله ضد سرطانی، توموری، خاصیت ضد استرس و آرامبخشی دارد. همچنین این ماده، قابل حل در آب است و می توان از آن در صنایع غذایی و آرایشی، بهداشتی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه  هنوز زعفران، با قیمت بالا وارد صنعت نشده است، گفت: در صدد هستیم تا خصوصیات ژنتیکی زعفران را  شناسایی  کنیم و  از این طریق بتوانیم زعفران را به صورت فراوری شده وارد بازار کنیم.

به گفته وی، با اجرایی شدن این طرح می توانیم حضور حیات مولکولی و بیو شیمی ژن ها تحت عنوان «ژن ها در بانک ژن زعفران ایرانی» را به ثبت برسانیم. زیارت نیا افزود: این طرح یک سال و نیم است که آغاز به کار کرده و تا یک سال دیگر ادامه خواهد داشت .