عدم جریان سازی رسانه ای به خشک شدن دریاچه ارومیه کمک کرد

 محمد درویش روز جمعه در همایش ضرورت های ملی محیط زیست و مدیریت بحران آب از نگاه رسانه در گرگان افزود: خشک شدن دریاچه ارومیه منجر به رسیدن آب این دریاچه از 32 میلیارد مترمکعب به کمتر از 1.2 دهم میلیارد مترمکعب شد و از سوی دیگر عدم توجه به هشدارها موجب شد تا 480 هکتار از وسعت دریاچه به کویر تبدیل شده و علاوه بر آن 33 سد و 25 هزار حلقه چاه در حوزه آبخیز این دریاچه احداث شود.

وی ضمن انتقاد از حضور کمرنگ رسانه ها در ابتدای پیش بینی های انجام شده در زمینه دریاچه ارومیه اظهار کرد: رسانه ها نتوانستند بحران دریاچه ارومیه را به یک مطالبه جدی تبدیل کنند تا اکنون مجبور نباشیم هزینه 15 هزار میلیاردی را برای احیای مجدد آن صرف کنیم.
وی در ادامه ضمن نام بردن از سایر دریاچه های کشور همچون پریشان، بختگان و بحرانی توصیف کردن شرایط این دریاچه ها ادامه داد: متاسفانه عدم آگاهی مردم از جایگاه برخی از گونه های زیست محیطی و پرندگان موجب شده تا مردم بدون اطلاع اقدام به نابود کردن گونه های جانوری کنند.
به گفته درویش این امر در شرایط زیست محیطی تاثیر بدی را به همراه داشته و با این تفاسیر آگاهی رساندن به مردم ضروری است.
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: متاسفانه امروزه هجمه هایی به ما وارد می شود که می گویند محیط زیست مانع از توسعه اقتصادی شده، اما با اطلاع رسانی درست از شرایط باید همگان به این مسئله واقف باشند که توجه به محیط زیست توسعه پایدار اقتصادی را به همراه داشته و زندگی توأم با سلامت و آرامش را به ارمغان خواهد آورد.
درویش افزود: برای پیشبرد اهداف و برنامه های زیست محیطی در برنامه پنج ساله ششم توسعه پیشنهاد شده تا نهادها و ارگان ها نیم درصد از اعتبارات خود را در زمینه محیط زیست هزینه کنند که این امر شرایط اشتغال 56 هزار دانش آموخته در رشته محیط زیست و 200 هزار فارغ التحصیل رشته های کشاورزی و منابع طبیعی را فراهم می کند.
وی بر لزوم ورود آموزش و پرورش و آشنایی نسل کودک و نوجوان با بحران ها و مخاطرات و همچین فواید توجه به محیط زیست تاکید و به صراحت بر این موضوع اشاره کرد که شرایط حیات طبیعی ایران ناگوار است و همه باید برای نجات از این بحران تلاش کنند.
وی همچنین هر نوع طرح انتقال آب بین حوزه ای و سدسازی در کشور به بهانه تامین آب برای کشاورزی و صنعت را یک خطای استراتژیک دانست که علاوه بر مشکلات زیست محیطی منجر به برخی از دعواهای قومی نیز می شود.
وی تصریح کرد: استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق جایگزین خوبی برای ساخت سد می باشد، اما متاسفانه هنوز برخی افراد هستند که رویکرد جدید در زمینه توجه به محیط زیست را درک نکرده و هنوز به دنبال آن هستند که به بهانه های اقتصادی محیط زیست را دستخوش تغییرات برگشت ناپذیر کنند.
درویش گفت: موضوع آیش و تنفس جنگل ها را به شدت پیگیری می کنیم و خوشبختانه جمعی از دست اندرکاران سازمان جنگل ها و فضای سبز با ما همراه هستند اما بخشی از بدنه سازمان جنگل ها و مراتع نیز به دلیل سودهای کلان بهره برداری از جنگل ها، این همراهی را انجام نمی دهند.
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: متاسفانه مقاومت های شدیدی در این زمینه وجود دارد و بر اساس تفاهم نامه های امضا شده، بهره برداری از جنگل های هیرکانی ممنوع اعلام شد اما عده ای معتقدند حیات این جنگل ها بدون اجرای طرح های بهره برداری یا جنگلداری به خطر می افتد.
وی خاطرنشان کرد: جنگل های هیرکانی میلیون ها سال است که بدون طرح های جنگلداری به حیات خود ادامه می دهند و این تفکر که بدون طرح جنگلداری حیات جنگل ها به خطر می افتد، تفکری غلط است.
به گفته وی طرح های جنگلداری به جنگل های گلستان آسیب وارد کرده است.
درویش در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا همچنان استفاده از الیاف آزبست در کشور ممنوع است یا خیر گفت: از سال 80 استفاده از این الیاف در صنایع خودروسازی ممنوع شده، اما شنیده ها حاکی از این است که در دوره تحریم ها از محصولات ساخته شده از الیاف آزبست استفاده شده است.
سال 1380 ورود الیاف آزبست به کشور ممنوع شد. این الیاف در صنایع خودروسازی و ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.
استفاده از این الیاف به دلیل سرطان زا بودن در کشور ممنوع شد ولی چندی است که زمزمه استفاده لِنت ترمزهایی که از الیاف آزبست ساخته می شود شنیده می شود.
وی در این خصوص افزود: معاونت محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور اعلام کرد از شهریور ماه سال 93 به هیچ عنوان در صنایع خودروسازی از الیاف آزبست استفاده نمی شود.
به گزارش ایرنا، وی در پایان با اشاره به این که ممکن است در خودروهای دست دوم از الیاف آزبست استفاده شده باشد گفت: این موضوع مهم به معاونت محیط انسانی سازمان مرتبط است به همین منظور این موضوع مهم را پیگیری خواهم کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا