مطالعه نحوه راه رفتن و ابزار سازی انسان هومو نالدی

مطالعات جدید پژوهشگران روی استخوان های پا و دست انسان هومو نالدی Homo naledi   نشان می دهد که این گونه از انسان نماهای نخستین که چندی پیش توسط  پژوهشگران کشف شد ، احتمالا قادر به بالا رفتن از درختان بوده و در عین حال می توانسته است به صورت قائم و ایستاده راه رود .  بقایای استخوانی این نوع از انسان های اولیه همچنین نشان دهنده توانائی وی برای استفاده از دستان خود جهت ساخت ابزار های مختلفی است .

این مطالعات بر اساس بررسی و آنالیز 100 قطعه استخوان مربوط به پاهای این نوع از انسان که در بین آن ها یک استخوان پای راست بسیار سالم و بدون آسیب قرار داشته ، انجام شده است . لازم به توضیح است که این عملیات پژوهشی توسط ویلیام هارکورت اسمیت William Harcourt-Smith  از پژوهشگران ویتواترسند University of the Witwatersrand و گروهی از دانشجویان این دانشپاه انجام شده است . در گزارش این تیم تحقیقاتی اعلام شده است که ویژگی های فیزیکی و ساختار پای انسان هومو نالدی دارای مشابهت های زیادی با پای انسان های مدرن است که این ویژگی ها به انسان هومونالدی امکان ایستادن به صورت راست قامت و راه رفتن روی دو پا را می داده است و در عین حال این گونه انسانی قادر بوده تا به راحتی از درختان بالا رود .

این تیم تحقیقاتی در ادامه مطالعات خود اقدام به بررسی و مطالعه 150 قطعه استخوان متعلق به دستان انسان هومو نالدی کردند که در بین این استخوان ها مجموعه استخوان های یک دست راست به صورت نسبتا کاملی قرار داشت . ساختار استخوان بندی دستان انسان هومو نالندی در بخش مچ ها و انگشت شصت ، بسیار شبیه به انسان نئاندرتال و انسان های مدرن بوده و  شواهد نشان دهنده  توانئی این انسان به گرفتن اجسام مختلف در دستان خود و فشار دادن آن ها است . به این ترتیب پژوهشگران احتمال می دهند این گونه انسانی قادر به ساخت ابزارهای مختلفی بوده و این توانائی در وی وجود داشته است .

در همین زمینه کیول Kivell  از پژوهشگران حاضر در این پروژه اعلام کرد : " بررسی توانائی دستان این انسان و قدرت ابزار سازی وی با وجود حجم مغزی نسبتا کم وی می تواند پیامدهای جالبی در بر داشته باشد . این موضوع که انسان هومو نالدی قادر به ابزار سازی بوده یا نه با توجه به سن این فسیل ها و کشف ابزارهای سنگی در آفریقا جنوبی ممکن خواهد بود . "

لازم به توضیح است که فسیل انسان هومو نالدی توسط تیمی بین المللی از باستان شناسان و انسان شناسان در کشور آفریقای جنوبی ، کشف شد . این تیم تحقیقاتی فسیل های فوق را در غاری در نزدیکی شهر ژوهانسبورگ کشف کردند . این غار با نام Dinaledi Chamber به معنی غار ستارگان شناخته می شود . شرایط ورودی این غار بسیار خاص و منحصر به فرد بوده و تنها از طریق یک راه بسیار باریک امکان دسترسی به اتاقک سکونتگاه داخلی ان وجود داشت و به همین دلیل این محوطه در طول سال های طولانی حفظ شده بود .

در این کاوش ها بیش از یک هزار و 500 قطعه استخوان از گروه های انسانی ساکن در این محوطه به دست آمده و مورد مطالعه قرار گرفتند .

سرپرستی این تیم پژوهشی بر عهده پرفسور لی برگر Lee Berger پژوهشگر و استاد موسسه تکامل انسان در دانشگاه ویتواتراسراند Evolutionary Studies Institute at the University of Witwatersrand قرار دارد . گفتنی است این فسیل ها که به دست کم پانزده گونه انسانی از این رده انسان های اولیه تعلق دارد ، تا کنون شناخته شده نبوده و می تواند بخشی از اطلاعات زنجیره تکامل انسان را تکمیل کند . مشخصات ظاهری انسان هومو نالدی نشان می دهد که این گونه انسانی دارای مغزی کوچک و قدی در حدود یک و نیم متر بوده است .